29/12/10

MASUK SEKOLAH

Argh!!!!!!!!!!nak masuk waktu untuk aku meneruskan persekolahan untuk kali terakhir dalam hidup ak.iaitu tingkatan 6 atas.Sebagai seorang yang meduduki kelas yang paling tinggi di sekolah iaitu di tingkatan 6 atas aku seharusnya menunjuk kan satu sikap positif keatas adik adik ak di bawah sana supaya mereka akan menjadi berdisplin.Tetapi apa caranya?Sebagai seorang yang matang harus fikir yang mana baik yang mana jahat.Aku bercita2 akan menumpukan sepenuhnya kepada pelajaran aku,Aku x payah nak fikir pekara yang boleh membuat aku malas nak belajar dan menyakitkan hati.Aku akan cuba buat yang terbaik dalam stPm aku kali ini,Dan aku tidak mahu pekara yang sama berulang lagi.tetapi aku harap impian aku berjaya.insyallah!
Read more

30/11/10

R & D

Di tingkatan enam aku di minta oleh guru2 untuk membuat satu R& D. agak pening kepala aku macam mana nak buat r & d tu . Pusing kepala aku.Dah la nak pilih tajuk satu hal . Mula - mula aku pilih tajuk tentsng seni silat gayong.Agak gah la jugak tajuk nya.

Kami dah rancang nak buat tentang seni silat gayong adakah pelajar smk tg menguasainya. Kami juga bercadang hendak membuat soal selidik terhadap pasukan seni silat gayong sekolah.Bukan itu sahaja kami juga mencadang hendak buat soal selidik terhadap pasukan silat gayong di luar.Iaitu pasukan silat gayong En ishak.Tapi hasrat itu hanya angan -angan . Kerana saya rasa tajuk itu kuarng sesuai la.Dan kami juga x tahu macam mana nak mulakan projek itu.

Pada bulan 12 2010 mase aku cuti aku dapat idea untuk buat tajuk tentang kemasukan pelancong terhadap tahun melawat malaysia 2007.Kajian ini kami buat pada bulan 12 itu juga.Kami buat bersama - sama di kampung aku., iaitu kampung air batng pulau tioman.Akhirnya kajian itu hampir siap walaupun belum siap sepenuhnya.


Read more

13/11/10

PERISTIWA

Setelah sekian lama aku bersekolah di sini.Pelbagai kenangan yang aku tak dapat lupakan.Ada yang sedih dan ada yang gembira.Semua ini menjadi pemangkin semagat ku untuk terus belajar dan membaiki kelemahan yang ada dalam diri ku ini.Kadang-kadang kesedihan aku mebuat aku patah semangat untuk belajar lagi.Dan aku harap aku kekal disini untuk terus berjaya.

Read more

11/11/10

30/10/10

TiDOR

Dalam stuasi kehidupan berasrama ini.Waktu yang paling seronok sekali ialah waktu hari sabtu dan ahad.Kenapa?waktu ini lah sesuai untuk kami berehat,basuh baju,buat keje sekolah dan maen facebook.

Tetapi yang paling seronok apabila dapat tidur tanta di gangu oleh sape2 sahaja.Kami dapat tidur sepuas puasnya.Tak tahu la macam mane nak cakap.

Tetapi selepas tidur adal la berungut tak dapat makn tengah hari lah.Sebab terlebih tido gitu lajadinya.Dan ada pula yang berungut asyik tidur.

Sudah banyak sangat tidur sehingga jadi ngantok.Kehidupan di asrama ini amat seronok jika kita sama menjaga peraturannya.Disini kita dapat solat sempurna.

Disampin itu kita dapat buat amalan solat sunat dan bacaan yasin sepanjang malam.jika kita lakukan setiap hari pekara ini pasti kita sukar tinggalkan nya.

Kalau di rumah sudah tentu solat aku macam biskut.Kejap ada kejap x ada.

Aku amat bersyukur kerana aku dapat sekolah kat cini kerana sekolah ini dapat ubah perangai aku,Walaupun tidak keseluruhannya tetapi ok la.Aku berjaji tidak akan buat kesalah yang dulu lagi k
Read more

29/10/10

Peperiksaan awal dan akhir tahun

Pada hari selasa yang lalu(26.10.2010) aku sudah menjawab exam untuk tahun ini.Agak susah skit la exam ini,Coz ni kan kali pertama aku menududuki peperiksaan untuk STPM.

Tapi aku berazam dan aku tidak lagi mengulang kesilapan ini untuk tahun hadapan.Tetapi perasaan malas sudah memekan diri ku lagi.Aku tidak mahu kegaaglan aku tahun lepas berulang untuk kali kedua.Kalau lah aku belajar bersungguh tahun lepas

.Sudah tentu tahun ini aku berada di universiti.Tetapi aku tidak kisah,kerana apa yang aku buat itusaja yang aku mampu lakukan,Yang aku mampu hanya lah berusah lebih sedikit.
Kertas peperiksaan yang pertama bagi aku ialah muet.Iaitu subjek 'writing' .Aku pening nak menjawab nya.Aku tak tahu kenapa paper ni aku ble je.Selama ni aku boleh je buat.Tapi kali ni aku jadi macam orang bengong.Lepas tu aku jawab subjek 'reading'.

Soalan in hanya soalan objektif.Tetapi nasib baik aku boleh buatla.Dan satu lagi paper iaitu 'lisening'.Soalan ini hanya memerlukan telinga dan tangan untuk menulis.Aku bukan paham pun ape yang dia cakap.Aku dapat jawab beberapa soalan sahaja.Pada firasat aku.Aku mesti dapat keputusan yang biasa2 je.

Pada hari rabu pula aku jawab soalan P.A 1.agak best la jugak jawab soalan nih.Sebab ape?aku minat subjek nih.Walaupun aku kurang studay paper nih,tapi boleh la..dan satu lagi paper iaitu paper B.M 2.Yang ni pun boleh la jugak .
Read more

18/10/10

Lawatan pelajar pra-U





Allhamdullilah lawatan yang aku sertai selama ini sudah selamat.Lawatan ini di anjurkan oleh kelas 6B1.tidak terpikir lawatan yang dirancang selama ini berjaya ,walaupun bukan aku yang uruskan.Lawatan ini disertai oleh 8 orang kelas 6b2 dan 28 orang pelajar 6B1 dan 5orang guru pengiring.2 orang pelajar tingkatan 2 dan seorang pelajar tingkatan 4.Kami bertolak dari SMK Tg pada pukul 10 malam (15 oktober 2010) iaitu pada malam khamis.Kami selamat sampai pada 18 oktober 2010 iaitu pada malam isnin.Dan jutaan terima kasih kepada shila & ijoi & rakan sekelas dia yang bertunkus lumus uruskan lawatan sejak 3 bulan yang lepas.Dan akhirnya berjaya.
Walaupun perancangan program ini melalui pelbagai kaedah seperti menghantar surat kebenaran di JPN.Dan surat ini terpaksa ditunggu hampir 3 minggu untuk maklumat balas.Hal ini menyebab kan program ini terpaksa ditunda 2 minggu akan datang kerana kelewatan makluman balas dari pihak JPN.Satu lagi kes yang ura-ura program ini hanpir tergendala iaitu perselisih pahaman antara pelajar 6B1 & 6B2.Hal ini berpunca kerana program ini sebenarnya hanya untuk kelas 6B1 tetepi pelajar 6b2 terasa kerana pelajar 6B1 tidak sekepala.Dan tidak menpelawa 6B2 untuk menyertai nya sekali.Pekara ini juga menyebabkan kedua2 kelas kami bergaduh.Aduh pasal ni pon boleh boleh bergaduh.!Tetapi hal ini dapat diselesaikan dengan cara kami buat perjumpaan supaya segala masalah yang ada dalam hati dapat diluah kan.Pekara ini tidak diketahui oleh cikgu langsung.Pandai juga kami menyimpan rahsia kan.
Read more

11/10/10

15/06/10

9/06/10

TINGKATAN ENAM

Setelah mendapat keputusan periksaan pada 13.3.2010 . Semua rakan rakan aku ada yang gembira kerana mendapat keputusan yang cemerlang dan ada yang sedih . Kenapa keputusan merosot ?. Sedangkan keputusan percubaan bukan punya main baik . Tiba exam SPM hancur ? Termasuklah aku.huhu

Tetapi keputusan SPM bukan penyebab aku jadi putus asa untuk belajar . Tetapi keputusan SPM menjadi pembakar semangat aku dan rakan aku yang lain meneruskan perjuangan aku dalam pembelajaran.

Sesiapa yang masuk ke tingkatan enam aku ucapkan tahniah kerana buat keputusan yang bijak . Kenapa,?Disini kita boleh perbaiki kesilapan kita yang lalu . Bukan maksud aku poli , universiti ,matrik dan kolej tidak bagus . Bagus,tetapi di tingkatan enam ini banyak faedah .Contohnya ialah "jimat kos" . Tetapi kena push out la.Kena study hard and study smart.

Tetapi ada orang kata lower six ni masa bulan madu ? betul ke.? Soalan ini Keluar sejak aku tingkatan empat lagi . Jika aku Honnymoon di tingkatan empat. Aku akan terbawa ke tingkatan lima sekali . Ape yang aku tertinggal dalam pelajaran di tingkatan 4,sampai tingkatan lima lah aku tinggal.Jadi, tingkatan 6 bawah haruslah kuat.


Supaya tingkatan 6 atas kita tidak jatuh.Pada tahu ini ramai jugak rakan rakan ku yang masuk ke tingkatan 6.Allhamdulilah.Semoga kita sama-sama meraih kejayaan.Jangan la kita meneruskan trdisi lama.

Tingkatan enam sebenarnya adalah salah satu cabang untuk pelajar mencuba memperbaiki kan kesilapan yang di lakukan pada tingkatan 5.Maksud saya semua pelajar tingkatan 6 ini adalah pelajar yang kurang bernasib baik untuk ke IPA.

Sesungguhnya kerajan mewujudkan tingkatan enam ini adalah satu laluan mudah untuk pelajar masuk ke universiti.Sebab itu dinama kan tingkatan enam sebagai Pra-U.Jika dibanding kan sesiapa yang mengambil diploma di universiti atau poli atau mana yang lain.Untuk mengambil diploma terpaksa mengambil selama 3 tahun.

Bukan itu lama?Tetapi jika di tingkatan enam anda hanya mengambil hanya setahun setengah sahaja.Jadi ini akan menjimat kan waktu dan wang tidak perlu berbelanja dengan banyak untuk mengambil ijazah.

Apa yang saya maksud kan bukan mengatakan ambil kos diploma tidak bagus.Bagus juga, ia dapat mengambil masa yang panjang untuk menerima ilmu yang banyak.Jika kita ambil ijazah, pekara yang basic kita sudah kuasai.

Jadi di sini kita sebagai manusia yang dicipta allah,sebagai makluk yang sempurna,supaya memilih yang terbaik dalam hidup.

SMK TANJUNG GEMOK

MOHD AMIRUL FARHAN 
MOHD FIRDAUS BIN MAARUF
AHMAD FIRDAUS BIN SUKARDI
ANUAR B TAIB
FADZILAH BT E'ALI
NOR EZATTUL HUSNA BT AHMAD
NOR HUSNA BT ABULLAH
NURUL HIKMAH BT ABD RAHMAN
NORA FARAHIN BT MASTAPAR
ZULFEKRY B RAJUDDIN
MOHD SYAHMI B ZAMRI
JULIYANA BT YAAKOB
SITI JAMILAH BT ISHAK
NOR SHADAR BT RADZLI PATHI
FARAH NENEY IZZATI BT RUSLI

SMK SERI ROMPIN

RABIATUN ADAWIYAH 
NUR FARIHA BT ABU BAKAR

SMK MUADZAM SHAH

WAN NURAZWANI BT WAN ZULKEFLI
NURUL HIDAYAH BT AMIR KAMAL
NORA FARIHA BT SHAFIE
NORASYIKIN BT SALLEH
MUHD TAUFIK 
MOHD SUHAIMI BT RAMLI

SMK SELANCAR

SUGANTHY SIVA KUMAR
NADIAH BT ABU BAKAR
NURUL IZZATI BT JEMARI

SMK PEKAN

NUR SAKINAH 
Read more

29/05/10

SMK TANJUNG GEMOK



Sudah sekian lama aku tidak buat artikal kat blog aku . Baru hari ini terfikir nak tulis . Pada 10 mei 2010 aku dah masuk sekolah tanjung gemok. Aku amik F6. Aliran kemanusian saje . Jadi kurang la masa aku nak berfikir nak wat artikal ape.
aku harap perjalanan aku di SMK tanjun gemok akan berjalan dengan lancar .
Read more

21/04/10

5/04/10

SEJARAH PULAU TIOMAN


PENGENALAN


Pulau tioman terletak di tengah-tengah lautan china selatan . Pulau Tioman juga adalah milik negeri Pahang dibawah naungan daerah Rompin . Pulau Tioman terletak kira-kira 32 km dari Mersing dan Pulau ini popular kerana keindahan faura & fauna yang terdapat di pulau ini . Berlandaskan keindahan Lautan , kepelbagaian Faura dan Fauna menyebabkan pulau ini juga diistiharkan sebagai pulau Ke-10 tercantik di dunia . Pulau Tioman juga dikatakan setanding dengan pulau Maldives,tahiti,guam,tongga atau vanuatu di lautan pacific . Di pulau ini anda boleh menyelam sehingga 40 meter kedalaman dari aras laut . Pulau Tioman terkenal kerana sebuah penerbit filem dari hollywood musical yang mengadakan pengambaran  filem yang bertajuk south pacific yang dilakonkan di pulau ini . Tioman juga diistiharkan pulau bebas cukai oleh mantan perdana menteri malaysia iaitu tun dr Mahthir Mohamad . 

INTRODUCTION

Tioman Island is located in the middle of the south china sea. Tioman Island is also of the district under the auspices of the state of Rompin. Tioman Island is located about 32 km from Mersing and the island is popular for its flora & fauna found on the island. Based on the beauty of the oceans, the diversity of fauna Faura and cause the island, were declared as the 10th most beautiful island in the world. Tioman Island is also said to be comparable to the island of Maldives, Tahiti, guam, tongga or Vanuatu in the Pacific ocean. In this island you can dive up to depths of 40 meters above sea level. Tioman Island is famous as a film producer from hollywood to make movies such musical entitled, played in the south pacific island. York also declared a free port by the former prime minister of malaysia Mahthir tun dr Mohamad.


Sejarah terbentuk pulau

Menurut cerita dongeng masyarakat di sini , asal usul pulau ini di jadikan oleh sekor naga dari tasik chini . Dua pasang naga(jantan dan betina)berjalan-alan di lautan china selatan . Dalam perjalanan kain seekor naga betina terjatuh lalu si naga jantan terpaksa berpatah balik mencari selendang itu . Suasana damai mendengarkan naga betina dengan bunyi ayam berkokok , lalu naga betina menjelmakan dirinya menjadi sebuah pulau buat selama - lamanya .Selain asal Pulau Tioman juga dikatakan akibat si naga betina tersangkut di sebuah pulau kecil yang bernama bukit dato' yang terletak di kampung Juara.

History of the island formed

According to the tales of the people here, the origin of this island by a dragon made ​​from Lake Chini. Two pairs of dragon (male and female) walking in the south china sea. In the course of a dragon female cloth falling then the male dragon turned back looking for that scarf. Female dragon peaceful listening to the sounds of chickens crowing, and a female dragon manifest itself as an island for good - ever. Besides the original Pulau Tioman also be attributed to the female dragon stuck in a small island, called hill dato 'which is located in the Kampung Juara 

SEJARAH KAMPUNG DIPULAU TIOMAN 

Pulau Tioman di bahagikan kepada beberapa buah kampung iaitu Kampung Tekek , Air Batang , Salang , Juara , Mukut , Genting dan Paya . Selain itu Pulau Tioman juga mempunyai beberapa kampung yang telah ditinggal antara nya Kampung Lalang dan Kampung Takah . Menurut cerita orang  dahulu Kampung Takah (terletak dibahagian timur laut Pulau Tioman ) diduduki oleh penduduk kampung yang berdagang kemudian menetap disitu . Penduduknya juga tidak ramai antara 20 orang sahaja . Kerja rutin harian mereka ialah berladang . Menanam pelbagai jenis pokok dan buah untuk di makan dan di dagangkan . 

Pada suatu hari penduduk kampung terjumpa sarang ular bersama telur berdekatan kampung mereka . Ularnya besar . Untuk memusnahkan telur ular tersebut mereka merebus telur tersebut . Selang beberapa bulan satu penyakit melanda kampung tersebut . Sehari demi sehari penduduk kampung tersebut mati akibat wabak penyakit . Mereka terpaksa pergi ke hutan untuk mencari kayu dibuat keranda . Mulai hari itu kampung itu dipanggil kampung Takah . Takah yang bermaksud memotong . Sejak dari itu kampung itu ditinggalkan dan kesan nya melanda ke sebahigan kampung Juara . Sejak dari itu juga sebahagian penduduk kampung Juara berpindah di Kampung Tekek .
Sehingga kini kampung itu terbiar .

Manakala Kampung Lalang pula Tanahnya di beli seluruhnya oleh usahawan terkenal untuk dijadikan Resort iaitu Berjaya Beach Resort .  

SEJARAH NAMA PULAU TIOMAN

Nama Tioman di ambil sempena nama seekor burung iaitu burung tiong . Kisah bemula apabila sekumpulan pedagang yang datang ke Tioman . Lalu mereka  ternampak sekor burung tiong .  Lalu salah seorang mereka  bertanya kepada seorang penduduk tioman itu ."Siapakah yang empunya burung ini?'lalu penduduk yang bernama Man itu berkat " itu burung tiong ma,tuan" bahasa orang tioman 'man' itu ertinya 'saya' maka kamu ertinya 'aji' . Lalu pedagang itu pun berkata apakah nama pulau ini lalu si man pun berkata "pulau ini tiada nama" lalu pedagang itu memberi nama Pulau ini pulau tioman. hasil gabunagan Tiong + Man = Tioman .

HOW TIOMAN GOT HIS NAME

Tioman name taken in conjunction with the name of a bird is "Tiong". The story commenced when a group of traders who came to Tioman. Then they saw a bird  Tiong. Then they asked one of Tioman is a resident. "Who is the owner of this bird? 'Then named Man of the population thanks to" the bird Tiong man, sir "the language of Tioman ' man ' that means' I ', then you mean' aji '. then the merchants said the name of this island and the man then said, "this island has no name" and traders gave the name of this island of Pulau Tioman. results  of a combination Tiong + Man = Tioman.

TIOMAN SEBELUM POPULAR

Suatu ketika dahulu tioman merupakan salah satu  tempat perdagangan .Kerana kedudukannya di tengah laulan antara Borneo dan Semenanjung membolehkan pedagang untuk berhenti berehat  .Tioman terkenal dengan nama timuah . Iaitu termasuk dalam sejarah kerajaan maritim yang mengamalkan pedagangan .Mereka juga mempromosi makanan sperti sayur-sayuran dan buah-buahan . Seperi buag kelapa padi , pisang , ubi kayu , dan sebagainya . Ketika Tioman baru dimasuki penduduk . Faura & fauna di situ sangat banyak . Seperti ikan dan tumbuhan . Kedatangan penduduk juga yang berasal di semenajung malaysia dan juga dari pulau borneo iaitu sabah dan sarawak termasuk juga dari brunie . Kampung Genting juga menyimpan sejarah bahawa sala seorang bendahara pahang yang mati akibat kapal yang dinaiki karam diperairan tioman juga dimakam kan di kampung genting.

POPULAR BEFORE Tioman Island

Tioman was once one of the trade. Because in the middle position between Borneo and Peninsular laulan allows traders to stop to rest. Tioman  known as timuah. Which is included in the government's maritime history dealers practice. They also promote food like vegetables and fruits. Such as coconut, rice, bananas, cassava, and so forth. . Faura & fauna in there very much. Such as fish and plants. Arrival of the origin population in Peninsular Malaysia and also from the island of Borneo, including Sabah and Sarawak as well as from brunie. Kampung Genting also keep a history that one of the treasurers who died of Pahang who boarded the ship sank Tioman waters right in the village tomb also crucial.

Adat 

Tioman juga mengamalkan adat agama islam dan adat melayu yang lain. Oleh kerana penduduk nya berasal dari semenanjun juga.

Custom

Tioman also observe the religion of Islam and Malay customs of others. Because of its population comes from the peninsula as well.

Perkembangan Tioman

Tioman mula popular kira-kira tahun penghujung 80 an . Hal ini berlaku kerana salah satunya kerana spasukan pelajar dari maktab perguruan di cheras mula membuat perkemahan di kampung salang . Kemudiannya dikuti oleh kaum cina yang sama melihat pontensi dan mereka juga datang ke tioman sekali sekala . Bagi menyambut kedatangan pelancong mereka mula membina rumah panjang dan rumah yang berbentuk A. Selang setahun demi setahun pulau Tioman berkembag maju . Sehingga pengiat filem malaysia mula mengambil tioman sebagai tapak perfileman.Seperti 'Oh fatimah' yang dilakonkan pada tahun 90 an.Walaubagaimanapun sekolah dikatakan merupakan bangunan yang paling lama bertapak di tioman . Kira tahun 1950 an sekolah sudah wujud.

Tioman sekarang
Sekarang tioman sudah tersohor di merata tempat sudah mengenali tioman.kedatangan pelancong yang begitu meningat ke tioman.Pendapatan penduduk pun meningat. Status mereka berubah sekelip mata sahaja.

Tioman became popular about the year end of 80's. This is because one of them as a team of students from colleges in cheras began making camp in the village of Salang. Then followed by the same Chinese see their revenue potential and also occasionally come to Tioman. To celebrate the arrival of tourists began to build houses and homes in the form of long A. Interval year to year berkembag advanced Tioman island. Until the players started taking film malaysia York as the site perfileman.Seperti 'Oh Fatimah', played in the 90's. However, the school is said to be the most long-established buildings in York. About the 1950 school already exists.


Tioman island is now
Now York is famous all over the place got the Pulau Tioman. Arrival of tourists that continue to improve to Tioman. Income residents may also continue to improve. Their status changed overnight.



Trip ke tioman

Menaiki kapal terbang
-Menggunakan perkhimatan Berjaya air(Tel:+65-64816302)/(http://www.berjaya-air.com/) pejalanan melalui udara anda boleh menaiki melalui kuala lumpur iaitu di subang.

Menaiki Ferry
-Anda boleh menaiki mengikuti tanjung gemok @ mersing.
-Ferry yang tersedia seperti Bluerwater & Quek's

Menaiki Kenderaan
-Anda dari kualaLumpur boleh mengikuti jalan ke bahau ke muadzam dan pergi rompin.
-Anda dari singapore terus mengikuti jalan jemaluang dan terus ke mersing.

Aktiviti
Anda boleh melakukan aktiviti seperti:
-Menyelam scuba
-Snorkeling
-Bersiar-siar menaiki bot
-Bersantai di tepi pantai
-Rekreasi air terjun
-Memancing
-Melawat pulau di persisiran tioman
Dan sebagai nya

Perkhimatan & perkejaan di tioman-Balai polis
-Klinik
-Jabatan kastam
-Jabatan laut
-Jabatan pertanian
-Jabatan haiwan
-Masjid
-Shopping kompleks
-Sekolah
-Kedai runcit
-Terminal kapal terbang
-Bomba
-Duty free
-Jabatan taman laut
-Pejabat pos
-Balai polis



By Air 
Berjaya air use services (Tel: +65-64816302) / (http://www.berjaya-air.com/) trip through the air you can take through the mud of the estuary earrings.

Ferry ride
You can take a follow-cape Gemok @ Mersing.
-Ferry is available as Bluerwater & Quek's

Vehicle ride
-You from Kuala Lumpur can follow the road to the latter and went Bahau to Rompin.
-You from singapore continue to follow the path Jamluang  and continue to Mersing.

Activities :

You can do activities such as:
Scuba-diving
-Snorkeling
-Sightseeing boat
-Relax on the beach
-Recreation waterfall
-Fishing
-Visit Tioman Island in the coastal
And as his

Services & Description of work in York, police stations
-Clinic
-Department of Customs
-Department of the sea
-Department of agriculture
-Department of Animal
-Mosque
Shopping complex-
-School
-Grocery
-Terminal planes
-Fire
-Duty free
-Department of marine parks
Post Offices
-Police station 


Resort di tioman

Tioman mempunyai 8 buah kampung utama.Kampung tekek menjadi nadi pulau tioman.
Kampung tekek merupakan pekan bagi penduduk di tioman.Kampung yang merupakan kampung utama di Tioman seperti Salang.Air Batang.Paya.genting.mukut dan juara.
Di setiap kampung mempunyai resort, kedai makan,kedai cendramata dan sebagai nya.
Untuk pengalaman lebih anda boleh  melalui pakej.Dan jika anda berseorangan anda boleh mencari bot sewa untuk pergi ke sesuatu tempat.Jika anda membawa bajet lebih anda boleh mencuba scuba.Begitu juga di setiap kampung mempunyai scuba.



Tioman has 8 villages.  Tekek village is the heart of Tioman Island .
Tekek village is a town for people in tioman Island .  There are villages like   as Salang village , Air Batang(ABC) village , Paya village , Genting villiage  . Mukut village  and Juara village .
In each village has resorts, restaurants, market , gifts shop  and others.
For more experience you can through the package. And if you are alone you can find rental boat to go to a place for snorkeling . If you take more than your budget can try scuba. Similarly, in every village has a dive shop .



www.southpacificchalet.blogspot.com  more information please click here .
Read more

3/04/10

TAKZIAH BUAT KELUARGA DIN BERAMBOI

AL-FATIHAH
"Semoga pemergian nya di cucuri rahmat"











Din beramboi dilahirkan pada 22 dis 1966 . Dah akhiri peluang hidup hanya  pada 2 april 2010 . Kira jam 12 tengah malam.

Aku terkejut mendengar berita ini . Kerana kita sering kelihatan beliau dalam keadaan ceria di dalam telivisen .  Sebelum beliau meninggal beliau telah di masukan ke wat kerana dijagkiti penyakit.

Dan beberapa hari selepas nya beliau di laporkan meninggal dunia di hospital selayang dan di kebumikan di tanah perkuburan islam di taman ehsan,kepong jam 11 pagi.Semoga permegiannya di cucuri rahmat.

Di sini aku juga turut bersedih di atas permegiannya dan ucapan takziah ke atas keluarga mior fuad bin mior badri.Beliau seorang yang selalu buat semua orang ketawa.aku tidak dapat melupakan lawak nya.semua itu dalam kenangan.

Tetapi ada dikalangan kita mengutuk arwah.Dan berita terbaharu mengatakan rumah arwah di masuki perompak yang merompak sehingga 20ribu.Adakah orang yang tidak bersifat kemanusian itu tidak tahu ape yang di buat ini.

Hidup ini milik tuhan.Tuhan boleh tarik bila-bila masa sahaja.Tidak kira samada tua atau muda.Yang penting kita bersedia dengan sedianya untuk bertemu ilahi..
Read more

31/03/10

LIRIK LAGU SMK PONTIAN JAYA

Berbudi luhur bersemangat wajar,
Bersopan santun sepajang masa,
Jadi amalan kita semua,
Pontian jaya sekolah tercinta.

Budaya di bela bangsa di perkasa,
Bidang sukan sama dijaga,
Jadi insan berhati mulia,
Gemilag di persada.

Pendidikan kami utamakan,
Berdisiplin jadi amalan,
Gigih berusaha ikhlas berdoa,
Kami yakin berjaya

Pontian jaya kami semua berjanji,
Menjaga nilai dan jati diri,
jadi amalan kita semua,
gemilang di persada
Read more

30/03/10

KOLEKSI LAWAK JENAKA

Koleksi ini diambil dari buku fokus SPM 09.Dalam slot "RELAKS SEKEJAP"

SIAPA HEBAT

Man:Bapa aku hebat.Dia polis.

semua orang takut dengan dia.

Ali:Eleh,bapa aku lagi terer.Kalau

dia suruh orang tunduk,dia mesti tunduk

Man:Wow!Bapa kau keje ape?

Ali:Tukang Gunting Rambut.

KELAS B.I

Ayah:Apasal b.i kamu nie?asyik dapat kosong jer...!

Apasal nie?

Anak:Eh,ayh! Tu bukan kosong.Tadi cikgu adik

dah kasi bintang banyak kat budak lain.

Ada yang dapat 5 bintang la,4 bintang la.

Bila turn adik jer, bintang dah abis.Sebab tu

cikgu bagi kat adik bulan.

SUDU

Doktor:Encik kena ambil 3 sudu ubat ini setiap hari.

Pesakit:Eh!tak boleh la doktor.

Doktor:kenapa?

Pesakit:Rumah saya ada dua sudu jer.

TIRU

Cikgu:Encik,anak awak didapati meniru Seman dalam

exam.

Bapa:Apa bukti awak?

Cikgu:Encik tengok.soalan nombor 4 nie.

Siapakah mebemui pulau pinang? Seman tulis

"saya tak tahu" dah anak encik tulis "kalau engkau tak

tahu,aku lagi tak tahu".

Read more

5/03/10

NEGARA CHINA YANG MEGAH





























Aku sangat terpegun melihat negara yang begitu megah dengan senibina bangunan yang canggih dan tidak terdapat dinegara lain.  Tetapi ia bukan saja megah dengan bangunan malah megah dengan cara pemimpin nya yang meagungkan bahasa mereka , sehingga ada rakyat mereka tidak pandai berbahasa inggeris . Hal ini kerana mereka lebih sayang akan bahasa mereka . Bahkan mereka belajar di kolej dan universiti menggunakan bahasa mereka dan kita terpaksa belajar bahasa mereka .




Read more

KEPUTUSAN SPM 2009/2010

Pada ketika ini aku sangat gementar kerana keputusan SPM akan keluar tidak lama lagi iaitu pada 11 mac 2010.Aku harap keputusan yang bakal tiba ini memberi sinar baru kepada aku.Dan aku sangat gembira kerana pada hari yang sama aku akan bertemu dengan kawan - kawan aku yang lama sudah tidak aku temu.

Keputusan yang aku dapat tidaklah sebagus rakan aku yang lain dapat.hanya lah
Bahasa melayu: B
Bahasa inggeris: E
Matametik: B
Sejarah: C
Agama islam: B
Biology: D
Add math: E
Chemestry: G
Fizik: D

Keputusan aku amat teruk.tapi nak buat cam ne.Aku just leh masuk F6 jew..hahaha
Terima Kasih Cikgu kaunserling aku yang mensyorkan aku masok ke tingkatan 6.
akan aku ingat sebagai penguat aku walau duka menrancuni jiwa .
Read more

23/02/10

LAWATAN KE KUALA LUMPUR(PPS)







Pada 30 & 31 ogos 2009 program pusat pembelajarab saing telah mengadakan lawatan ke kuala lumpur.Kami bertolak dari sekolah kira jam 8 pagi dan sampai di kuala lumpur jam 1 t\hari.
Kami diiringi oleh beberapa orang cikgu dan lebi kurang 68 orang yang mengikuti nya.Rasa nya best la jugak coz ramai yang pergi kat cini.Hari pertama aku ngan kawan aku masuk petrosains kat petronas tour.Mula mula best la gak. tapi lama x best kerana kami terpaksa balik awal jadi aku x dapat maen puas2.Terpaksalah balik awal.lagi satu hal kami terpaksa pakai lif saja kerana jalan yang kami lalu mula2 tu rosak.tapi x ape lah kalo kami balik awal kerana kami kat situ puas.banyak gambar yang kami ambil buat kenangan.


Read more

21/02/10