22/01/12

21/01/12

CINTA HINGGA AKHIR NYAWA





Erm. .. Sedih bila lihat seseorang yang hendak berkahwin tetapi pasangan mati sehari sebelum hari perkahwinan mereka . Terkejut pon ada bila aku bace tentang artikel seorang lelaki yang bernama chadil deffy(merupakan seorang pengarah sebuah teleyisen di timur Thailand ) berkhwin dengan mayat teman wantita (anne kamsook )dia di pattaya .

Kisahnya mereka telah berkenalan selama 10 tahun iaitu sejak di universiti di Asia Timur lagi dan tinggal bersama .Namu hasrat Anne untuk berkahwin dengan teman lelaki nya tidak kesampaian kerana Deffy ingin bekerja dengan kariernya dan ingin berjaya .

Pada 3 januari si teman wanitanya mati akibat kemalangan sehari sebelum pernikahan mereka . Namu deffy kesal kerana hasrat teman wanitanya tidak kesampaian . Namu Deffy rasa bersalah dan ingin menunaikan hasrat anne . Deffy mengambil keputusan untuk berkahwin di hari pemakanan Anne . Anne di pakai kan dengan pakaian pengantin serba putih. Anne disarungkan cincin dalam suasana sepi.

Dalam upacara itu teman lelaki nya membuat majlis perkahwinan serentak dengan teman wanita nya setelah lama bercinta , Akhirnya si wanita nya pergi dulu. Alangkah sedih dan pilu apabila berada ditempat dia . Kalau di Malaysia upacara perkhwinan ini diharam kan kerana akan menyiksakan si mayat , Tapi pelik pon ada kerana ada juga adat ini dilakukan di Thailand . Demi cinta . Itulah cinta









Read more

3/01/12

Lagu Ombak Rindu - Hafiz Ft Adira

Lirik Lagu Ombak Rindu–Hafiz/Adira

Adira :
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Hafiz :
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Adira :
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hafiz :
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hafiz & Adira :
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

Hafiz:
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

Adira:
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Read more

Melayu Abad ke 21

Assalamulaikum ..

Melayu atau islam . Yang manakah paling penting ? Sejak akhir-akhir zama ini macam – macam kerenah manusia (melayu) yang mempunyai perangai pelik .

Satu malam aku menghadirkan diri ke rumah orang yang sedang sakit . Apa yang memusykilkan aku , pesakit itu belum la untuk meninggalkan dunia ini . Tetapi orang – orang yang hadir pada malam itu macam sudah bersedia untuk melihat ia pergi . Banyakla gelagat melayu zaman sekarang . Ketika aku datang . Tiada seorang pon yang mengambil yassin dan membacakan untuk si pesakit , malah si pesakit asyik di lihat oleh pelawat pada malam itu.Kita tidak tahu bahawa pada ketika itu si pesakit yang tidak sedarkan diri masih bergelut dengan syaitan.Alangkah baiknya jika kita membacakan surah Yassin untuk disedekahkan buat si pesakit untuk mengubatinya . Sugguh malas betul masyarakat kita ini ye . Sudah hampir penghujung dunia pun masih tidak mengambil ikhtibar .

Pada malam yang sama aku asyik terpegun melihat wanita – wanita yang memakai pakaian yang menutup kepala tetapi berpakaian lengan pendek , berseluar ketat , dan tidak mengikut ajaran sebenar . Sekurang – kurangnya pakai pakaian yang sempurna seperti baju kurung .Kita hendak melihat orang sakit bukanya hendak menonton wayang .

Itu baru wanita , jika dilihat para lelaki nya pula masih berpakaian yang sempurna mengikut ajaran agama sebenar . Tetapi aku terpaku apabila melihat para lelaki yang memakai kain pelekat .Kain pelekat menjunjukan symbol seseorang yang baru lepas solat . Tiak pernah aku lihat orang pakai kain pelekat untuk berjalan – jalan .Nampaknya baru lepas solat kot . Tetapi pada fikiran aku , para lelaki itu berusaha memakai pakaian yang menampakan mereka kearah keislamaic iaitu bersesuaian dengan situasi mereka berada .Tetapi hakikatnya adalah berbeza . Tak tahulah yang sebenarnya . Harap-harap tidak begitu . Para lelaki yang memakai kain pelekat ramai yang tidak memakai songkok . Hanya segelinti sahaja . wah , hairanlah manusia hanya boleh memakai kain pelekat dan tidak berani memakai songkok .Jika kain pelekat di gandingkan dengan songkok nampaknya lebih sesuai . Tetapi mereka hanya berani memakai kain pelekat .

Sesungguhnya melawat orang yang sedak sakit amat dituntut oleh agama . Tetapi kita perlu tahu adab – adab melawat orang sakit . Jika kita tidak mengikut adab-adab yang dituntut syariat , maka hal ini akan berterusan sehingga ke generasi akan datang .

Read more

After Exam STPM 2011

Allhamdullilah .. pada 14 dec 2011 peperiksaan STPM aku sudah tamat dengan berakhirnya subjek Bahasa Melayu kertas 1 . Komen aku tentang peperiksaan ini aku rasa lagi mudah berbanding peperiksaan percubaan STPM . Tetapi aku rasa tidak puas hati bila jawab exam kali ini sebab semua soalan percubaan STPM setiap negeri tidak masuk dalam peperiksaan STPM sebenar . Aku tak paham kenapa semua soalan percubaan tak masuk walau satu soalan . Sebagai contoh soalan EKONOMI kertas 1 apa yang aku buat latihan berpandukan soalan percubaan satu pon tak masuk . Perasaan agak kecewa sedikit . Sebab soalan yang aku target tak masuk . Tapi apakan daya yang buat soalan itu pegubal soalan bukan aku .

Kertas soalan Sejarah pon agak terkejut sebab soalan yang aku baca satu pon tak masuk .Apa yang aku baca tak ada pon masuk . Subjek sejarah agak susah . Sebab seseorang kena mahir dalam semua bab . Sudah aku tahu subjek sejarah ada empat buku . Dan setiap buku mengandungi empat hingga lima tema . Setiap tema mengandungi dalam lima bab . Dan setiap bab mengandungi beberapa sub topik . Apa yang susahnya soalan boleh di keluarkan dari pelbagai topic yang ada . Dan soalan yang aku kena jawab hanya emapat soalan . Susah la nak citer , nanti boleh la tengok sendiri .

Soalan lain pon agak sukar kerana soalan yang dikeluarkan bukan sama dengan soalan percubaan . Selama ini aku hanya belajar dengan soalan percubaan , so contoh soalan lain aku tak mahir tok nak jawab . Apa soalan yang dikeluarkan oleh setiap negeri adalah sama bentuk . Dan soalan yang keluar pula lain dari soalan lain . Aku pon tak nak komen banyak – banyak tentang peperiksaan ini , Dan aku harap keputusan yang aku dapat nanti memuaskan aku dan melayakan aku masuk ke university .

Ha satu lagi cerita yang agak pelik aku dengar . Semasa aku jawab peperikasaan STPM sebenar ada jugak yang meniru . Ish2.. Ada juga yang begitu ? Tidak kah dia fikir pekara yang dia buat tu pekara yang sia- sia . Kalau dapat keputasan yang cemerlang sekali pon . Itu keputusan yang tak jujur . Semoga mereka yang meniru dapat petunjuk dari ilahi . Insyallah .

Read more