3/01/12

After Exam STPM 2011

Allhamdullilah .. pada 14 dec 2011 peperiksaan STPM aku sudah tamat dengan berakhirnya subjek Bahasa Melayu kertas 1 . Komen aku tentang peperiksaan ini aku rasa lagi mudah berbanding peperiksaan percubaan STPM . Tetapi aku rasa tidak puas hati bila jawab exam kali ini sebab semua soalan percubaan STPM setiap negeri tidak masuk dalam peperiksaan STPM sebenar . Aku tak paham kenapa semua soalan percubaan tak masuk walau satu soalan . Sebagai contoh soalan EKONOMI kertas 1 apa yang aku buat latihan berpandukan soalan percubaan satu pon tak masuk . Perasaan agak kecewa sedikit . Sebab soalan yang aku target tak masuk . Tapi apakan daya yang buat soalan itu pegubal soalan bukan aku .

Kertas soalan Sejarah pon agak terkejut sebab soalan yang aku baca satu pon tak masuk .Apa yang aku baca tak ada pon masuk . Subjek sejarah agak susah . Sebab seseorang kena mahir dalam semua bab . Sudah aku tahu subjek sejarah ada empat buku . Dan setiap buku mengandungi empat hingga lima tema . Setiap tema mengandungi dalam lima bab . Dan setiap bab mengandungi beberapa sub topik . Apa yang susahnya soalan boleh di keluarkan dari pelbagai topic yang ada . Dan soalan yang aku kena jawab hanya emapat soalan . Susah la nak citer , nanti boleh la tengok sendiri .

Soalan lain pon agak sukar kerana soalan yang dikeluarkan bukan sama dengan soalan percubaan . Selama ini aku hanya belajar dengan soalan percubaan , so contoh soalan lain aku tak mahir tok nak jawab . Apa soalan yang dikeluarkan oleh setiap negeri adalah sama bentuk . Dan soalan yang keluar pula lain dari soalan lain . Aku pon tak nak komen banyak – banyak tentang peperiksaan ini , Dan aku harap keputusan yang aku dapat nanti memuaskan aku dan melayakan aku masuk ke university .

Ha satu lagi cerita yang agak pelik aku dengar . Semasa aku jawab peperikasaan STPM sebenar ada jugak yang meniru . Ish2.. Ada juga yang begitu ? Tidak kah dia fikir pekara yang dia buat tu pekara yang sia- sia . Kalau dapat keputasan yang cemerlang sekali pon . Itu keputusan yang tak jujur . Semoga mereka yang meniru dapat petunjuk dari ilahi . Insyallah .

Load disqus comments

0 Alasan Murid