27/07/12

22/07/12

SENARAI SULTAN , RAJA DAN DIPERTUAN NEGERI BESAR DI SELURUH MALAYSIA

Sistem beraja yang diamalkan di negeri - negeri melayu diwarisi daripada kesultanan melayu melaka . Sistem pemerintahan beraja merupakan sistem tertua yang diamalkan ditanah melayu .

Sehingga kini Malaysia mempuanyai bilangan pemerintahan beraja  diseluruh negeri sebanyak 9  . Antara negeri yang masih ditadbir oleh kerajaan raja - raja melayu ialah Pahang , Johor , Terengganu , Kelantan , Kedah , Perlis , Perak , Selangor dan Negeri Sembilan .

Gelaran Sultan mula digunakan setelah kedatangan Mubaligh islam di Melaka . Sebelum ini gelaran Sultan di panggil Raja atau maharaja . Namun pengaruh islam telah membawa perubahan besar atas sistem kesultanan . Sebelum kedatangan islam sultan dianggap dewa atau anak tuhan namun selepas kedatangan islam sultan membawa tanggungjawab sebagai ketua negeri yang sama tetapi tidak dianggap dewa ia dianggap wali Allah yang bertanggungjawab menyebarkan agama islam .

Namun selepas perjanjian pangkor pada tahun 1874 sistem ini tidak diamalkan . Tetapi dalam sesebubah istitusi perlembangaan negara raja merupakan kuasa tertinggi . Segala nasihat dan pandangan diambil kira termasuklah hal - hal agama islam dan adat istiadat melayu .


SULTAN PAHANG MAKMUR 

SULTAN AHMAD SHAH Al-MUSTA'IN BILLAH IBNI  ALMARHUM SULTAN ABU BAKAR  RI'AYATUDDIN Al - MUADZAM SHAH

DILAHIRKAN PADA 24 OKTOBER 1930 ( 82 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGERI  PADA 7 MEI 1974 HINGGA SEKARANG





SULTAN KEDAH DARUL AMAN

SULTAN Al-MU'TASIMU BILLAH MUHHIBBUDDIN TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM MUAD'ZAM SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN BADLISAH

DILAHIRKAN PADA 28 NOVEMBER 1927 ( 85 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGERI SEJAK  14 JULAI 1958 HINGGA SEKARANG






SULTAN PERAK DARUL RIZWAN

SULTAN AZLAM MUHIBBUDDIN SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN YUSSUF IZZUDDIN SHAH GAFARULLAH

DILAHIRKAN PADA 19 APRIL 1928 ( 84 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGERI SEJAK  3 FEBUARI 1984 HINGGA SEKARANG








YANG DIPERTUAN BESAR NEGERI SEMBILAN

TUANKU MUHRIZ IBNI ALMARHUM TUNKU MUNAWIR

DILAHIRKAN PADA 14 JANUARI 1948 (64 TAHUN)

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGERI 29 DISEMBER 2008 HINGGA KINI






SULTAN JOHOR DARUL TAKZIM
SULTAN IBRAHIM IBNI ALMARHUN SULTAN ISKANDAR 

DILAHIRKAN PADA 22 NOVEMBER 1958 (54 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAN NEGERI PADA 23 JANUARI 2010 HINGGA KINI








SULTAN KELANTAN DARUL NAIM

PADUKA SULTAN MUHAMMAD V IBNI SULTAN ISMAIL PETRA
  
DILAHIRKAN PADA 6 OKTOBER 1969 ( 43 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN PADA 13 SEPTEMBER 2010 HINGGA KINI







SULTAN SELANGOR DARUL EHSAN

DULI YANG MAHA MULIA SULTAN SHARAFUDDIN IDRIS SHAH ALHAJ IBNI ALMARHUM SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH ALHAJ

DILAHIRKAN PADA 22 DISEMBER 1945 ( 67 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGERI SEJAK 22 NOVEMBER 2001 HINGGA SEKARANG









RAJA PERLIS INDERA KAYANGAN

TUANKU SYED SIRAJUDDIN IBNI ALMARHUM TUANKU SYED PUTRA JAMALULAIL

DILAHIRKAN PADA 17 MEI 1943 (69 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGARI 24 APRIL 2002 HINGGA SEKARANG








SULTAN TERENGGANU DARUL IMAN

DULI YANG MAHA MULIA SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN IBNI AL-MARHUM SULTAN MAHMUD AL-MUKTAFI BILLAH SHAH

DILAHIRKAN PADA 22 JANUARI 1962 ( 50 TAHUN )

MENAIKI TAHTA KERAJAAN NEGERI SEJAK 15 MEI 1998 HINGGA SEKARANG





Read more

19/07/12

Bluewater ferry No 1 ke Pulau Tioman


Selepas beberapa tahun perkembangan usahawan ferry ke pulau berkembang pesat dengan model terbaru ferrynya yang ke 10 iaitu Bluewater Bistari 2 dilancarkan  . Bistari 2 dibawah syarikat Bluewater Express snd.bhd merupakan ferry terbaharu mereka yang beroperasi ke Pulau Tioman  . 


Pelancarannya pada awal bulan jun 2012 telah meningkatkan industri sektor pelancongan dengan membawa muatan pelancong kira - kira lebih 220 orang dalam satu masa . Masa yang diambil untuk sampai ke Tioman dapat disingkatkan juga kerana ia mengunakkan teknologi moden yang mengambil masa kira - kira 1 jam 45 minit sahaja berbanding model keluaran pertama mereka yang mengambil masa lebih 3 atau 4 jam untuk sampai ke sini  . 

Hal ini juga dapat menambah peluang pekaerjaan dan keuntungan syarikat . Antara model keluara Bluewater Express snd.bhd ialah Bluewater 1 , 8 , 9 , 10 , 11 , Bluewater Gemilang 1 , 2 ,3 dan Bistari 1 dan 2 ini tidak termasuk keluaran speedbot mereka yang kini tidak dibenarkan berikutan arahan daripada pihak Kastam diraja Malaysia .

Saya amat kagum dengan perkembangan syarikat beliau  ( En . Rizal ) diatas kesungguhan beliau dalam mempertahankan syarikat beliau sejak 10 tahun yang lalu . 10 tahun  dahulu para pengusaha ferry terpaksa berebut peluang untung memperolehi keuntungan kerana pada masa itu terdapat lebih 5 buah syarikat pengusaha ferry antaranya ialah  Seaggul , Catamaran , Damai , Auto mersing dan sebagainya . 

Numun segala halangan dapat beliau tempuhi sehingga kini syarikat beliau merupakan syarikat  utama yang beroperasi ke pulau pelancongan itu .

Dalam sehari ferrynya begerak ke pulau tioman kira- kira 4 kali dalam sehari .Satu kali kira-kiar 2 atau 3 buah ferrynya bergerak .Bergantung kepada musim sama ada musim percutian atau tidak syarikatnya akan beroperasi selama 12 bulan setahun dengan tiada henti . Bayangkan keuntungan yang di kecapai usahawan melayu ini ."Tuah ayam nampak dikaki tuah manusia siapa tahu "  

.Kini setelah 10 tanuh hanya syarikat beliau yang masih beroperasi walaupun syarikat lain ingin bertapak namun , ferrynya mendapat tempat dihati masyarakat kampung dan pelancong .

Harga yang ditawarkan kepada pelancong adalah RM 35 manakala orang kampung atau orang yang berkerja di Pulau Tioman ialah RM 25 . Namun Pelajar juga mendapat diskaun iaitu RM 20 untuk satu perjalanan .



Ini adalah model terbahru mereka :




After years of entrepreneurial development and ferry to the island to grow rapidly with new models to ferry his 10 the Bluewater Smart 2 is launched. Smart 2 under the Bluewater Express snd.bhd is their latest operating ferry to Tioman Island.


Launch in early June 2012 has increased the tourism industry. Ferry can take tourists into account - some more than 220 people at one time. The time taken to get to Tioman can be cut is that it is to use the modern technology that takes 1 hour and 45 minutes from their first production model of which took more than 3 or 4 hours to get here.

It can also increase job opportunities and profits. Between the model output is Bluewater Bluewater Express snd.bhd 1, 8, 9, 10, 11, Bluewater Glory 1, 2, 3 and Smart 1 and 2 do not include those speedbot product is currently not allowed following a directive from the Royal Customs Malaysia.

I am very impressed with the development of his company (Mr. Rizal) on his determination to defend his company 10 years ago. 10 years ago had to scramble the ferry operators gain the opportunity to profit because at that time there were 5 companies including ferry operators are Seaggul, Catamaran, Peace, Auto Mersing and so forth.

But can he face obstacles until now his company is a leading company that operates the island's tourism.

In his day going to the ferry to Tioman Island about 4 times a day. One time about 2 or 3 pieces kiar ferry him to move. Depending on the season whether or not the company's holiday season will operate for 12 months a year with no interruption. Imagine the profits at this Malay entrepreneurs harp. "Fortune chicken feet look good luck man who knows"

. Now, after 10 tanuh only his company is still operating even though other companies want to root it, ferrynya hearts finished villagers and tourists.

Prices offered to tourists is RM 35 while the village or those who work in Pulau Tioman is RM 25. But students also get a discount of RM 20 for a journey.






TO CALL : 077994811 FROM MERSING JOHOR
094131362 FROM TANJUNG GEMOK PAHANG
Read more

Cara - Cara Menukar Template Blogger




Pasti anda tertanya - tanya bagaimana cara menukar template Blogger . Mula - mula aku memang susah untuk menukar , tetapi lama - lama aku dah paham . Sekarang aku nak ajar para blogger cara - cara menukar template Blogger .

1. Log in Blog anda .



2. Kemudian Klik 'desing' .






3. Kemudian Search Google . Dan tulis ' Blogger Template '



4 . Pilih template yang anda minati hanya klik sahaja .
    Selepas klik pada template yang anda minat Klik 'Download' 




5.Kemudian buka folder download anda dan anda menjumpai logo seperti buku , kemudian klik logo berkenaan .




6. Anda klik sebelah kiri pada nama folder yang anda downlod tadi da klik sebelah kiri . Dan cari 'extarct......' dan klik je .




7. Pergi kat blog anda . Kemudian klik 'Edit HTMl' ..



8.Lepas tu pergi kat button 'Choose File ' 


                                                                                      

9.Pergi ke downlod dan cari folder yang anda dah extract tadi . pastu klik je .



10.Lepas klik anda jumpa macam ni . Anda klik yang paling bawah . 



11.Kemudian anda klik button upload


12.Kemudian anda boleh tengok dah . Jadi ke tak .Kalau tak jadi sila cuba semula dan kalau tak jadi lagi bia saya tolong . Jangan mengalah !

Read more

18/07/12

Ikan Patin

Enteri kali ini aku nak ceritakan tentang ikan Patin . Baru - baru ini aku ada makan ikan masak tempoyak . Sungguh enak sampai dua kali aku makan . Ikan Patin masak tempoyak  memag makanan kegemaran aku . Lagi - lagi kalu mak aku masak . 


Ikan Patin merupakan sejenis ikan hidupan air tawar yang boleh didapati di kawasan sungai dan lombong . Oleh itu , Ikan Patin mudah didapati di Negeri Pahang .Kerana negeri pahang mempunyai kawasan sungai yang luas .  


Kalau sebut ikan air tawar tentu khasiatnya sangat banyak keranan ikan patin  mengandungi omega 3 yang boleh mencegah daripada penyakit  . Ikan Patin terkenal dengan kelembutan isinya .Lemaknya bagus untuk kesihatan kita setaraf dengan  


Ikan ini pernah mencetuskan konterversi kerana harganya melambung sehingga RM180 sekilogram .


Ikan Patin ini di ternak mengikut beberapa kaedah iaitu kaedan Sangkar , Kolam dan sungai . Harganya pula berbeza kerana kualiti Ikan Patin sungai lebih baik berbanding Patin Sangkar dan kolam . Rasanya juga berbeza kerana ikan patin kolam dan sangkar memakan makanan yang diperoses bebanding Patin sungai yang memakan beasaskan alam semulajadi .

Ciri -ciri patin juga berbeza mengikut kaeadah ternakannya . Hal ini kerana cara pemakanan dan penjagaan berbeza . Ciri - ciri boleh ditentukan mengikut warna . Kebiasaannya Patin kolam berwarna Hitam , Patin Sangkar berwarna hitam putih dan patin Sungai berwarna cerah atau kelabu .


Jenis patin juga mempunyai beberapa spesis iaitu  Patin Buah , Patin Juara dan patin Muncung . Ikan Patin juga ditentukan harga mengikut jenis iaitu ikan Patin sangkar angaran harga RM 10 hingga Rm 14 sekilogram , manakala Ikan Patin Sungai mencecah RM 180 sekilogram mengikut spesisnya .








Ikan Patin popular dengan masakan Ikan Patin Masak Tempoyak dan Ikan Patin Masak Lemak Tempoyak . Selain itu ikan Patin juga enak dimasak secara goreng bersama kunyit . Cara memasaknya sangat la mudah dan bahan - bahanya mudah didapati di Malaysia . Antara bahan - bahan nya ialah Tempoyak , cili kampung , Bawang putih dan bawang merah , serai . 
Read more

Pelajar Dibenarkan Membawa Telefon bimbit Ke Sekolah Mulai Tahun depan 2013



Kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran Dato Dr Wee Ka Siong  terhadap memberi kebenaran kepada semua pelajar untuk membawa telefon bimbit ke Sekolah mulai tahun depan .


Perkara itu masih dalam kajian dengan mendapat dan mengambil kira berkepentingan ibu bapa dan guru , pelajar serta pentadbiran sekolah .


Perkara itu antara yang terkandung dalam draf peraturan pendidikan displin murid 2012 yang kini di peringat akhir sebelum dibawake pejabat peguam negara untuk diluluskan

Rasional terhadap kenyataan ini adalah bertujuan menjaga keperluan keselamatan muriddan persekitaran pembelajaran secara maya  


Peraturan yang digubar dibawah aktha pendidikan 1996 tidak memerlukan pindaan di parlimen hukuman murid yang melanggar disiplin ditetapkan perlu menjalani aktiviti bersifat pendidikan termasuk khimad masyarakat  .
Adakah anda bersetuju atau tidak ?


http://www.youtube.com/watch?v=uVCQBe0B4O4
Read more

16/07/12

Ramai artis Bertudung



"Bertudung kerana Allah bukan kerana fesyen" . Itulah ungkapan paling menarik bagi membawa masyarakat daripada menyifatkan tudung sebagai fesyen . Allah s.w.t mewajibkan semua kaum hawa menutup aurat kecuali tapak tangan dan muka .  


Tetapi ragam masyarakat kita berpendapat bahawa yang wajib tutup adalah    kepala . Dekat mana - mana sahaja kita selalu lihat wanita pakai tudung tetapi pakai ketat - ketat .


Dalam Al - Quran ada menjelaskan bahawa kewajiban menutup aurat adalah aspek utama dalam cara pemakaian wanita musilamah .
Sebagai contoh Surah An - Nur , Ayat 31 yang menjelaskan wanita wajib menutup kepala sehingga ke paras dada dan keseluruhan tubuh badan dari pandangan lelaki . 




Dalam Surah An-Nur, Ayat 31, Allah berfirman:
   وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke paras dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”
Sabda Nabi Muhammad SAW: “Bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, maka mereka tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya dan dua tapak tangannya hingga pergelangan.” (H.R Abu Daud)
Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi yang telanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium baunya (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Cuba kita lihat berapa ramai wanita hari ini tidak menutup aurat baik masyarakat biasa bahkan para pemimpin dan selebriti . Kekuatan islam terletak kepada iman seseorang .


Dalam satu ayat lain, Surah Al-Ahzab, Ayat 59 Allah berfirman:
    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً
 “Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya (bermaksud: baju gaun yang labuh, yang menutup kepala, muka dan dada) ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
Bagi wanita yang gemar berhias pula : Berhias bagi kaum wanita tidak salah asalkan tidak melampaui batas . Dalam ayat Al - Quran ada mengatakan "jangan kamu kaum perempuan bertabarush ( berhias ) akan sebagai berhias perempuan jahiliah ataupun permpuan bukan islam . Dalam ayat ini Allah tidak mengaramkan permpuan berhias sebagaimana perempuan jahiliah berhias . Kalau hendak behias biarlah mengikut peraturan agama . 
Sebagai seorang yang dikenali ramai dan sentiasa dipandang masyarakat hendaklah mencontohi masyarakat hari ini dengan mendidik mereka berpakaian sopan dan menutup aurat dengan lengkap . Dengan itu wajarlah sesetengah artis mengambil pendekatan dengan menampilkan dengan imej berrudung . Dengan ini secara tidak lansung dapat  menarik wanita lain untuk mencontohinya .



Read more

13/07/12

TAHNIAH KEPADA KAWAN KU

Tahnian di ucapkan kepada kawan - kawan ku yang mendapat panggilan ke IPTA

Kelas 6 A1

Anuar Taib                       - Universiti Malaya
                                        - Universiti Sains Malaysia
Nik Izzani b . Nik Lah      - Universiti Malaysia Kelantan
Ahmad Firdaus Sukardi    - Universiti Teknikal Malaysia Melaka

Norshilawati bt Jubaha       - Universiti Sains Malaysia Penang
Masyitah bt Mohd Hadi     - Universiti Kebangsaan Malaysia
Ana Raswan                      - Universiti Kebangsaan Malaysia
Nor Farhana                      - Universiti Malaya
                                         - Universiti Sains Malaysia
Umi Kalsum bt Abdullah    - Universiti Teknologi Mara
Rosnita Abu Hasan            - Universiti Utara Malaysia
Nor Husna bt Ahmad        - Universiti Pendidikan Sultan Idris
Norhasila Awang               -Universiti Malaysia Sabah
Norasiah Harun                 -Universiti Teknologi Mara


Kelas 6 A 2

Danial Deen Muzammil       - Universiti Sains Malaysia Penang
Mohd Amirul Farhan          - Universiti Pendidikan Sultan Idris

Ramiah Bt Sugianto             -Universiti Malaysia Sabah
Amiza bt Wahab                 -Universiti Malaysia Sabah
Syahirah Bt Isa                    -Universiti Malaysia Sabah
Fong Hai Feng                     -Universiti Pendidikan Sultan Idris
Siti Jamilah Ishak                  -Universiti Teknologi  Mara


Sekolah Lama ku

Nur Fariha Abu bakar            -Universiti Malaysia Kelantan
Rabiatun Adawiyah                 -Universiti Utara Malaysia
Munirah Hayati                       -Universiti Utara Malayasia
Suganthy Siva Kumar             - Universiti Sains Malaysia
Nur Sakinah                           -Universiti Teknologi Mara 

Terima Kasih kepada semua guru - guru yang telah memberikan tunjuk ajar sehingga kami berjaya . Pegorbanan mu tidak dapat kami balas . Apa pun jua doa sebagai hadiah semoga hidup mu diberkati Allah dengan ilmu yang dicurahkan . Guru - guru kami inpirasi kami sebagai penongak harapan bangsa .




FONG HAI FENG



DANIAL DEEN MUZAMMIL


SYAHIRAH ISA


SITI RAMIAH 


SITI JAMILAH


NORSHILAWATI


ANUAR


MASYITA


NORASIAH 


ROSNITA


UMI KALSUM


AMIZA




Read more