NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

17/03/13

KOLEKSI PUISI KU

Assalamualikum dan salam sejahtera semua. Artikel kali ini adalah sambungan artikel aku tentang kelas Pengayaan diri yang aku join semasa semester 2. So, dekat sini aku kongsikan  antara koleksi puisi yang diminta buat dalam subek Penulisan Puisi untuk diterbitkan.

Puisi yang ini banyak cacat cela dan perlu di baiki.Yelah puisi budak mentah dan budak yang ingin mencuba diri dalam melibatkan diri dalam dunia penulisan puisi. 

INILAH PUISI REBUNG

Assignment aku kali ini diminta menyiapkan 15 puisi yang bertemakan terima kasih .3 minggu memikir nak buat benda ini. Tapi ini je yang mampu. Apakan daya. Tapi ia satu cabaran jugak bagi aku.

Semua nya terima kasih
terima kasih tuhan
terima kasih ibu
terima kasih ayah
terima kasih guru
terima kasih sahabat


BUKU RAHSIA IBU

Ibu…..
Rautan wajah tuamu  jelas terpancar
Menyimpan sebuku rahsia
Buku rahsiammu yang tertulis
Adalah keperitanmu  yang tak siapa tahu

Sembilan bulan engkau  Menanggung derita
Dipejam Nampak kelam
Di celik Nampak perit
Namun engkau masih menyimpan  buku rahsiamu

Ibu…..
Terima kasih atas jasamu


TARUHAN AYAH

Ayah……
Engkau pertaruhkan kudratmu
Segalanya Untukku
Engku pertaruhkan masamu
Segalanya Untuk ku
Engkau pertaruhkan nyawamu
Segalanya Untukku

Ayah……
Hari ini aku menikmati taruhan kudratmu
Hari ini aku menikmati taruhan masamu
Hari ini aku menikmati taruhan nyawamu
Namun
Sempatkah engkau menikmati 
Balasan budi mu?
Hanya terima kasih sebagai hadiah buatmu


SAHABAT KAU DAN AKU

Sahabat…..
Engkau dan aku
Dua merpati berbeza rupa
Namun engkau adalah  anugerah terindah

Bila sayapku patah kau baluti aku
Dengan kemesraan
Bila aku terbang jauh kau menarikku
Dengan kasih sayang
Bila aku malas terbang
Engkau ajarkan aku
Dengan bersungguh sungguh

Dalam dunia tuhan ciptakan
Engkau banyak
Namun engkau umpama
Sebutir pasir dalam seluas lautan
Terima Kasih sahabat

SAHABAT

Sahabat…..
Terima kasih bagimu bagai aliran sungai
Yang akan berlalu pantas  meninggalkan hulu
Tetapi terima kasih ku umpama tasik yang tenang
Sahabat….
Di kala aku tenggelam di lautan
Kau menarikku
Dikala hati ini tiada penghalang
kau penghalang aku
Sahabat..
Terima kasih amat mudah
Kerana tiada apa yang berharga
Setanding dengan  dirimu sahabat

GURU

Guru…
Walaupun pertamuan kita
hanya sepintas masa
Namun kota ingatan ku
segar namamu
walau diri ini jauh darimu
namun doaku sebagai  jambatan

engkau penyuluh obor semangatku
penyuluh jalan kejayaanku
akan ku guna obor ini sebagai
pegangan dalam hidupku

Perit jerit kau mendidik aku
Sehingga aku bias berdiri sendiri
Engkaulah inspirasi ku
Terima kasih guru ku


TERIMA KASIH TUHAN

Ku hirup udaramu
Ku makan makannamu
Ku hidup berbumbungkan langitmu
Ku berdiri berlantaikan tanahmu
Ku menikmati airmu
Ku bersyukur seadanya atas kurnianmu

Engkaulah maha pencipta seluruh alam
Sekepal daging menjadi manusia
Engkau jadikan manusia itu sempurna
Engkaulah maha mengasihi
 Terima kasih tuhan


IBU
Air tangamu membesar akan aku
Ikhlas hatimu kau
Taburkan dalam masakan mu
Kau sematkan agama dalam dinding hatiku
Kau perkukuhkan konkrit imanku dengan ajaranmu
Kau pahatkan ilmu di dada ku

Murninya engkau
Umpama sejernih air
Membelaiku dengan kasih sayang
Mendidikku dengan  ketabahan
Itulah engaku ibu permaisuri hati ku


KERTAS KOSONG

Sahabat….
Apabila hati ini menutup tirai
Kau nyalakan cahaya
Apabila  hati ini layu
Engkau sirami air
Apabila  hati ini sakit
Kau merawatinya

Sahabat…..
Kau lah satu satunya
Engkau telah meloretkan kehidupanku
Dalam sehelai kertas kosong
Menjadi sebuah lukisan
Terindah dalam hidupku
Yang menjadi hiasan diri ku

AYAH SUDAH TUA

Ayah sudah tua…
Pulang dan kudrat ayah masih muda
Kerana anak anak ayah masih dibawah mentari
Ayah lupa ayah sudah tua

Pagi pagiayah sudah tiada
Kami bangun maahari hari sudah berdiri
Kami cari ayah
Kami ayah lupa mencari rezeki

Kami sudah Berjaya
pagi pagi kami sudah tiada kerana
anak anak kami juga

waktu cuti kami ke kampong
kami lupa ayah sudah tiada


MASAKAN IBU

Leteran ibu menyengat di tellinga ku
Cubitan ibu menusuk ke jiwaku
Namun apabila kau pergi
Jasadmu mu terkapar
Ibu….
Tidak boleh berbicara apa apa
Tiada masakan sesedep masak mu ibu
Ku amat merindu masakanmu
Ku amat merindui belaian mu
Ibu…
Tanganmu bias mengoncang dunia
Hati tulus selembut kabus
Engkaulah idola hidupku
Engkaulah ratu hati ku


TERIMA KASIH

Terima kasih..
Kata  yang mudah untuk dilafazkan
Tetapi adakah ia seikhlas hati?
Tenang melafazkan tetapi sakit didalam
Berlegar-legar difikiranku
Keluhan berpanjangan membuatkan diriku layu
Terasa diriku hancur menjadi cebisan kaca yang tak bermakna
Tatkala merasakan apa yang dilakukan
Hanyalah sekadar di pinggiran

Terima kasih..
Mampukah ia menyembuh rasa hati
Dikala hati pilu merenung kegelapan malam
Kebahagiaan apakah ini
Ucapan hanya dilontarkan tanpa keikhlasan
Adakah ini ciptaan yang direka
Aku buntu mencari jawapan
Jawapan yang mampu membuatkan ku terharu

Terima kasih..
Kini telah ku ketahui jawapannya
Bukan sekadar lafaz yang dicari semata
Tetapi ketulusan daripada jiwa yang dilahirkan
Kini aku mengerti..
Melafazkan tidaklah penting jika kita tahu cara menghargainya..

GURU

Ku aturkan terima kasih
Untuk jasamu tak ternilai
Walau tak berharga
Namun ia ikhlas dari lubuk hatiku

Jasamu
kau ajarku tanpa rasa bosan
Kau layan kerenah ku tanpa rasa marah
Kau layanku tanpa rasa jemu
Kau berpegang pada tanggungjawabmu

Tidak pernah rasa jemu dan bosa
Engkau mendidik anak bangsa mu
Walau pelbagai halangan kau teguh bediri
Engkau adalah wira hidup ku
Terima kasih guruku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes