24/04/13

PANDUAN SEMASA MENGUNDI

Malaysia hari sedang berada dalam musim Pilihanraya 13 yang akan menentukan siapa bakal mentabir kerajaan . Dalam musim Pilihanraya ini aku pon post la perkara - perkara berkaitan Pilihanraya . Kali ini post aku tentang Panduan Semasa Mengundi . Kenapa semasa pilihanraya diadakan masih ada lagi undi ROSAK .Walaupun aku belum sampai tahap megundi , aku rasa pekara ini sangat penting diambil kira kerana SATU undi akan merubah SATU pentadbiran .

Disini saya ingin berkongsi cara mengundi walaupun masa untuk saya mengundi lambat lagi .

Read more

10 KHASIAT LIMAU KASTURI


Limau Kasturi

1 . ubat batuk
limau+kicap+garam = minom setiap pagi and malam …batuk akan beransur pulih

2 . ubat demam
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

3. ubat ketiak
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.

4 . ubat pening kepala
Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit di bahagian atasnya. Kemudian, picit kulit limau kasturi tadi sehingga cecairnya keluar. Pastikan anda menghalakan cecair tu ke arah hidung semasa ia terpancut.

5 . ubat lelah
Ambil sesudu madu. Kalau boleh madu asli. Kemudian, campurkan dengan 5 titik jus limau kasturi.Minumlah campuran madu dan jus limau kasturi tadi.Anda boleh meminumnya pada bila-bila masa walaupun ketika tak mengalamilelah. Tapi cukuplah anda mengamalkan cara ini seminggu sekali.

6 . ubat kurus
Perahan limau nipis yang dicampur dengan teh tanpa gula dan diminum setiap hari. Sebaik-baiknya biarlah teh yang diminum itu teh panas suam, kesannya lebih cepat. Amalkan meminum air ini dan insya-Allah perut anda yang buncit akan menjadi kempis dan kemas semula.

7 . ubat kelemumur
Biasakan mencuci rambut dengan beberapa helai daun rambutan yang diramas bersama setengah cawan air hingga mengeluarkan lendir. Kemudian bancuh sebati lendir daun rambutan bersama dua cawan santan dan sebiji air limau nipis. Lumur pada seluruh kepala dan balut menggunakan tuala lembap. Biar sebentar sebelum dibilas bersih, Lakukan seminggu sekali.

8 . ubat hilang minyak pada baju
Perahkan sebiji limau kasturi ke dalam piring.Campurkan perahan limau kasturi tadi dengan sedikit garam.Kemudian, gosokkan campuran di atas pada bahagian pakaian yang terkena minyak.Lepas dah gosok, biarkannya selama 5 hingga 10 minit. Kesan minyak tu akan hilang nanti.Akhir sekali, barulah anda basuh pakaian tadi bersama dengan pakaian lain macam biasa.

9 . ubat wangi rambut
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

10 . ubat kilatkan cermin mata
Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.


*Petua 
Kalau dekat rumah anda semua terlalu banyak limau kasturi , anda boleh simpan untuk lebih sebulan dengan mengamalkan petua ni .

1.Limau kasturi itu perlu dibelah tetapi tidak terkena biji nya . 
2.Perah untuk keluarkan airnya .
3.Pisahkan airnya dengan biji.
4.Kemudian simpan dalam peti ais sejuk beku .
5.Kasi bekukan dan jangan bagi cair nanti basi
6. Anda boleh guna bila bila masa dengan cairkan sebentar...rasanya sama dengan yang fresh
Read more

19/04/13

PENAMAAN CALON PRU 13 PAKATAN RAKYAT

Semangat hari ini seakan - akan seperti hari mengundi walaupun aku hanya melihat di kaca tv sahaja . Disini kusediakan antara gambar semasa penamaan calon PAKATAN RAKYAT yang diambil menerusi Facebook penyokong Pakatan Rakyat .Terima Kasih .


HUSAM MUSA 


TG HAJI ABDUL HADI AWANG


TUAN IBRAHIM TUAN MAN


WAN AISYAH 


TG DATO NIK ABDUL AZIZ NIK MAT


TG DATO HARON DIN


DATO SERI ANUAR IBRAHIM


AZMIN ALI 
Read more

17/04/13

SELAMAT KEMBALI

ASSALAMUALAIKUM ,

Dalam menghadapi hari hari di kolej , rindu pak teringat keluarga aku . Cuti Mid Sem yang lalu tak puas jumpa ibu aku . Kerana ibu ku pergi ke Mekkah bagi menunaikan Umrah selama seminggu .
Ibu aku kira kira sampai ke Malaysia pada malam jumaat ini 20/4 . Semoga ibu ku selamat sampai . Insyallah cuti pilihanraya ini aku nak balik kampung . Walaupun belum berpeluang mengundi aku tetap nak balik . Sebab aku MISS mak aku . Sebab dialah satu satunya ibu aku .

Ingatkan nak balik jemput ibu ku pulang , tapi malangnya aku banyak kerja la plak minggu ini . Memang berat nak pergi kelas sebab terkenangkan ibu aku . Semangat aku disini semakin hari semakin lumpuh . Tak tahu la kenapa . Bagaimana aku harus menghadapi hari hari yang akan mendatang .

Hari hari aku teringat peristiwa kelam yang melarikan permataku . Aku menjadi lemah . 

Aku mampu menadah tangan memohon kukuhkan semangat aku di sini . Amin ...
Read more

16/04/13

PRU 13

PRU 13 DIMANAKAH LETAKNYA PENTADBIRAN KITA ?
Semua orang bekerja keras pada kali ini . Kerana bagi aku pilihanraya kali ini pilihanraya yang sangat mencabar . Kerana kebangkitan semua rakyat Malaysia . 

Ramai orang - orang yang tak ambil tahu pasal politik pon aku tengok kali ini bangkit . Setiap orang ada pandangan dan pendapat masing masing dan hormatilah pandangan dan pendapat orang lain .

Marilah menjalankan tanggungjawab anda sebagai pengundi dan undilah calon pemimpin anda yang benar . Kerana di akhirat nanti Allah akan tanya kenapa kamu memilih pemimpin yang zalim .

5 MEI 2013 akan menentukan segalanya .



Gambar dibawah pula adalah antara persaingan panas pada pilihanraya kali ini .
Dan setiap orang mengakuinya .


Husam Musa yang merupakan exco Negeri Kelantan sebelum ini 
akan bertanding di DUN PUTRAJAYA mewakili PAS . Yang akan 
bertanding dengan Ahli Parlimen tersebut Tengku Adnan Mansor BN .




Parlimen Arau juga antara rebutan panas kerana kedua - dua 
tokoh tersebut tokoh utama yang mendapat tempat di hati masyarakat .
Dato seri Shahidan Kasim vs Dato Haron Din .


Menteri besar Johor Dato Abdul Ghani yang akan bertanding di Parlimen yang 
akan bertanding melawan Ketua DAP Lim Kit Siang . 


Ketua Pembangkang Anuar Ibrahim akan betanding melawan 
Dr Mazlan yang merupakan bekas Ahli PAS kini tiket BN .


Kawasan Lembah Pantai juaga antara kawasan panas . 
Anak Anuar, Nurul Izzah yang menang Parlimen itu yang mengalahkan 
Sharizat Abd Jalil pada PRU 12 kini bertemu pula dengan 
Raja Nong Chik wakil BN .


Khalid Samad akan ditentang oleh bekas Ahli PKR 
Zulkifli Nordin. 






Read more

PERTAMA DAN TERAKHIR

HENDAK MENANGIS TAK GUNA , 
HENDAK PUTAR DUNIA INI TIDAK KU MAMPU , 
BUAT APA DIFIKIRKAN PERKARA YANG BERLAKU , 
HATI KU ROSAK ,
KENAPA INI BERLAKU,
 KU HANYA SERAH TAKDIR TUHAN YANG MAHA ESA .
PERISTIWA HARI INI AKAN MEMBERI KESAN SERIBU PENGAJARAN KEPADAKU ,
TETAPI SANGGUPKAH AKU AKAN HADAPI HARI ESOK DAN ESOK .
KEHENDAK MENDORONG KU MELANGAKAH KE LUBUK BARA .
HILANG SATU PERMATA BAGI KU , 
KU HARAP TAKDIR MENGUBAH CERITA AKU.
KAU DAPAT APA YANG KAU MAHU , 
TETAPI KAU TAK TAHU APA YANG AKAN KAU DAPAT . 
SEMOGA TUHAN MEMBALAS PERBUATAN MU MENCARIKKAN NAMAKU ,
 MENCARIKKAN MARUHKU . 
YALLAH PERLIHARALAH PERMATAKU DISIMPAN SEBAIK BAIKNYA SEPERTI ORANG ORANG BERIMAN .
TAKKAN KUULANG PEKARA INI ,
KUFIKIR APA AKAN ADA ESOK HARI ,
AKU BINGUNG ,
YA ALLAH KU MOHON PERTOLONGANMU .
SELAMATKAN DUNIA KU .
KERNA PERJALANAN KU MASIH JAUH.
Read more

9/04/13

7/04/13

KEPUTUSAN ANUGERAH BINTANG POPULAR 2012

Artis Baru Lelaki Popular
1. Aiman Hakim Ridza
2. Izzue Islam
3. Jimmy Palikat
4. Shah Iskandar
5. Taiyudin Bakar
Artis Baru Wanita Popular
1. Ainan Tasneem
2. Emma Maembong
3. Hanez Suraya
4. Nad Zainal
5. Wawa Zainal
Artis Duo/Berkumpulan Popular
1. Black & Malique
2. Hafiz & Adira
3. Jimmy Palikat & One Nation Emcees
4. Mojo
5. Sleeq & Najwa Latif
Penyanyi Lelaki Popular
1. Aizat
2. Black
3. Faizal Tahir
4. Hafiz
5. Hazama
Penyanyi Wanita Popular
1. Jaclyn Victor
2. Najwa Latif
3. Shila Amzah
4. Stacy
5. Yuna
Pelakon TV Lelaki Popular
1. Aaron Aziz
2. Adi Putra
3. Beto Kusyairy
4. Fahrin Ahmad
5. Johan As’ari
Pelakon TV Wanita Popular
1. Fasha Sandha
2. Izara Aishah
3. Nabila Huda
4. Neelofa
5. Siti Saleha
Pelakon Filem Lelaki Popular
1. Aaron Aziz
2. Adi Putra
3. Bront Palarae
4. Shaheizy Sam
5. Zizan Razak
Pelakon Filem Wanita Popular
1. Lisa Surihani
2. Maya Karin
3. Neelofa
4. Nora Danish
5. Yana Samsudin
Artis Komedi Lelaki Popular
1. Angah
2. Jepp
3. Johan
4. Nabil
5. Zizan Razak
Artis Komedi Wanita Popular
1. Aliza Abdullah @ Enot
2. Didie Alias
3. Jihan Raja Lawak
4. Noorkhiriah
5. Sharifah Shahira
Pengacara TV Lelaki Popular
1. AC Mizal
2. Awal Ashaari
3. Aznil Nawawi
4. Faizal Ismail
5. Zizan Razak
Pengacara TV Wanita Popular
1. Adibah Noor
2. Didie Alias
3. Fara Fauzana
4. Neelofa
5. Sharifah Shahira
Penyampai Radio Lelaki Popular
1. Ag
2. Faizal Ismail
3. Halim Othman
4. Johan
5. Nabil
Penyampai Radio Wanita Popular
1. Abby Fana
2. Dj Lin
3. Fara Fauzana
4. Linda Onn
5. Raja Azura


ANUGERAH BINTANG POPULAR 2012 : 4. Shaheizy Sam

Read more

2/04/13

1/04/13

PERMOHONAN UPU

Sudahkah anda semua mendapat keputusan ? Sudahkah anda melihat sistem kelayakkan bagi memohon UPU . Langak seterusnya anda perlu mengisi borang upu yang telah disediakan di ruangan http://upu.mohe.gov.my/ ini . Kerana tarikh tamat mengisi borang adalah pada sebelum 15 April 2013 ini . Bagi sesiapa yang belum mengisi borang sila lengkapkan sekarang !

7 JANUARI 2013 HINGGA 15 APRIL 2013 :
Permohonan Kemasukan Ke IPTA/Politeknik/ILKA bagi lepasan SPM, Asasi, Matrikulasi, STPM, STAM, SKM, Diploma atau SETARAF dengannya dan jualan No. Unik ID di BSN bagi Sesi Akademik 2013/2014 akan dibuka.
Kemasukan adalah pada :
lepasan SPM/Setaraf - Jun 2013
lepasan STPM/Setaraf - September 2013




Borang boleh didapat jika anda klik pilihan yang anda pilih seperti di tunjukkan di atas .
Read more

PUISI LUNTUR PERMATA MU


LUNTUR PERMATAMU

Sebutir permata jatuh ke bumi,
menghiasi kamar hiasan keluargamu,
permatamu dihias bagai raja,
tidak sedikit tercalar tercela.

Apabila permatamu dewasa,
permatamu jatuh kau tak menoleh,
namun permatamu ingin dibelai,
permatamu ingin dimanja.

Permatamu semakin dewasa,
namun permatamu tidak lagi bersinar,
permatamu sampah masyarakat,
hilang dari landasan manusia,
hilanglah permata dari hidupmu.

AMIRUL
UPSI TANJUNG MALIM
Read more

ANUGERAH BINTANG POPULAR 2012

Anugerah yang mendapat tempat dihati masyarakat Malaysia kini akan kembali pada 7 April 2013 .



Artis Baru Lelaki Popular
1. Aiman Hakim Ridza
2. Izzue Islam
3. Jimmy Palikat
4. Shah Iskandar
5. Taiyudin Bakar
Artis Baru Wanita Popular
1. Ainan Tasneem
2. Emma Maembong
3. Hanez Suraya
4. Nad Zainal
5. Wawa Zainal
Artis Duo/Berkumpulan Popular
1. Black & Malique
2. Hafiz & Adira
3. Jimmy Palikat & One Nation Emcees
4. Mojo
5. Sleeq & Najwa Latif
Penyanyi Lelaki Popular
1. Aizat
2. Black
3. Faizal Tahir
4. Hafiz
5. Hazama
Penyanyi Wanita Popular
1. Jaclyn Victor
2. Najwa Latif
3. Shila Amzah
4. Stacy
5. Yuna
Pelakon TV Lelaki Popular
1. Aaron Aziz
2. Adi Putra
3. Beto Kusyairy
4. Fahrin Ahmad
5. Johan As’ari
Pelakon TV Wanita Popular
1. Fasha Sandha
2. Izara Aishah
3. Nabila Huda
4. Neelofa
5. Siti Saleha
Pelakon Filem Lelaki Popular
1. Aaron Aziz
2. Adi Putra
3. Bront Palarae
4. Shaheizy Sam
5. Zizan Razak
Pelakon Filem Wanita Popular
1. Lisa Surihani
2. Maya Karin
3. Neelofa
4. Nora Danish
5. Yana Samsudin
Artis Komedi Lelaki Popular
1. Angah
2. Jepp
3. Johan
4. Nabil
5. Zizan Razak
Artis Komedi Wanita Popular
1. Aliza Abdullah @ Enot
2. Didie Alias
3. Jihan Raja Lawak
4. Noorkhiriah
5. Sharifah Shahira
Pengacara TV Lelaki Popular
1. AC Mizal
2. Awal Ashaari
3. Aznil Nawawi
4. Faizal Ismail
5. Zizan Razak
Pengacara TV Wanita Popular
1. Adibah Noor
2. Didie Alias
3. Fara Fauzana
4. Neelofa
5. Sharifah Shahira
Penyampai Radio Lelaki Popular
1. Ag
2. Faizal Ismail
3. Halim Othman
4. Johan
5. Nabil
Penyampai Radio Wanita Popular
1. Abby Fana
2. Dj Lin
3. Fara Fauzana
4. Linda Onn
5. Raja Azura



BERIKUTAN ADALAH PEMENANG ABPH 2011


1. Artis Berkumpulan/ Duo Popular – Tiga Suara
2. Artis Baru Wanita Popular – Tasha Shilla
3. Penyampai Radio Lelaki Popular – Faizal Ismail
4. Artis Komedi Wanita Popular – Didie Alias
5. Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat – Datuk Sheila Majid
6. Pengacara TV Lelaki Popular – Zizan Razak
7. Artis Baru Lelaki Popular – Johan Ariff As’ari (Botak)
8. Pelakon TV Lelaki Popular – Fizz Fairuz
9. Penyampai Radio Wanita Popular – Fara Fauzana
10. Pengacara TV Wanita Popular – Fara Fauzana
11. Artis Komedi Lelaki Popular – Johan
12. Anugerah Seri Perak ABPBH25 – Datuk Siti Nurhaliza
13. Penyanyi Lelaki Popular – Hafiz
14. Pelakon Filem Lelaki Popular – Aaron Aziz
15. Pelakon TV Wanita Popular – Fasha Sandha
16. Pelakon Filem Wanita Popular – Maya Karin
17. Penyanyi Wanita Popular – Yuna
18. Anugerah Bintang Paling Popular 2011 – Aaron Aziz


Read more