NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

6/05/13

KEPUTUSAN PRU 13


PRU 13 kali ini belum berpihak kepada Pakatan Rakyat namun dari segi lain pakatan rakyat dapat meningkatkan bilangan kerusi DUN dan PARLIMEN walaupun kerajaan Kedah jatuh ketangan BN semula . Pakatan masih dapat memgang Kelantan , Pulau Pinang dan Selangor .
Kedudukan kerusi PR dan BN 

Pakatan hampir memperolehi Terengganu dengan tipis 2 DUN dimana BN memperolehi 17 DUN manakalan PR 15 . Kedudukan kerusi parlimen yang sama 4 - 4 .

Kedudukan di kelantan mengalami peningkatan dikalangan BN kerana berjaya merampas 3 lagi Parlimen dari PAS .Namun Kelantan kekal dengan pemerintahan PAS .

BN berjaya merampas Kedah dengan beza kerusi Parlimen 2 .

Kuala Terengganu dimiliki oleh Pas yang ditandingi oleh Raja Khamarul Bahrin .Manakala di Shah Alam dimenangi oleh Khalid Samad yang menewaskan Zulkifli Nordin . 

Manakala Pakatan berjaya memperolehi kerusi Parlimen dari beberapa buah negeri BN iaitu Parlimen Temerloh oleh Ketua Pemuda Pas Ustaz Nasaruddin Tantawi . Manakala penasihat  DAP berjaya menawan Gelang Patah yang merupakan kerusi paling panas kerana saingannya adalah Bekas MB Johor Datuk Abd Ghani Othman .

Kerusi panas yang diduduki oleh YB Nurul Izah berjaya mempertahankan daripada di rampas oleh Menteri Wilayah Datuk Raja Non Chik dengan undian sebanyak 31,008 dengan majoriti 1874 ribu . Selain itu kawasan yang merupakan maruh BN di Putrajaya berjaya dikekalkan oleh Tengku Adnan Mansor melawan pencabarnya Husam Musa .







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes