31/12/14

GOOD BYE 2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera . Tinggal beberapa jam lagi untuk kita meninggalkan tanhun 2014 yang penuh dengan suka duka gelak dan tawa. Banyak peristiwa dilakarkan sepanjang 2014 yang kita tidak sedar akan umur kita semakin kehadapan. Aku harap 2014 dijadikan panduan untuk menempuh tahun 2015 yang mungkin lebih mencabar buat diri ini.

2014 yang berlalu sangat pantas meninggalkan aku. Good bye 2014
#mh370
#mh17




Read more

21/11/14

MY BIRTHDAY

16 NOVEMBER 2014 sudah genap umur ku yang ke 22 .Menariknya besday kali ini disambut di melaka dengan menyertai program charity bersihkan zoo .Kenangan tak dapat dilupakan my besday dapat jalan - jalan pergi melaka . Walaupun x dapat hadiah besar ada juga kawan yang sanggup beli Mag even duit berkurang dihujung semsester ini .
Read more

17/11/14

MINGGU KE 10

Lama betul tak mengupdate memori diri ini disini . Sekarang sudah masuk minggu ke 10 . Minggu penuh dengan cabaran untuk semua mahasiswa untuk menyiap projek dan assingment .Aku ? banyak lagi sebenarnya tugasan masih tertangguh tetapi aku harap dapat diselesaikan dengan slow down .

Dah masuk minggu ke 10 di mmk juga banyak pengalaman yang aku belajar dan banyak pengalaman baru yang aku dapat . Dapat join macam - macam program . Dapat jumpa menteri . dapat jumpa artis dan dapat jumpa pengacara TV .

Jauh perjalanan banyak pengalaman dan banyak orang yang aku kenal. Hari ini kita boleh lihat macm - macam jenis manusia dan ragam . itu lah dunia pentas lakonan manusia .

Read more

1/11/14

PAHANG JUARA PIALA MALAYSIA 2014

Rezeki Pahang buat tahun ini bergelar juara Piala Bola Sepak Malaysia dua kali berturut - turut .

Pahang 2 - 2 Johor Darul Ta'zim
15' Dickson Nwakaeme 1 - 0  Pahang
31' 1 - 1 Jorge Pereyra Diaz    Johor 
34' 1 - 2 Luciano Figueroa (pen) Johor
71' Dickson Nwakaeme 2 - 2 - Pahang


Penentuan sepakan penalti Pahang 1-0 JDT (Razman Roslan)
Pahang 1-1 JDT (Luciano Figueroa) 
Pahang 2-1 JDT (Damion Stewart)
Pahang 2-2 JDT (Jorge Pereyra Diaz) 
Pahang 3-2 JDT (Shahrizan Salleh) 
Pahang 3-3 JDT (Hariss Harun)
Pahang 4-3 JDT (Zesh Rehman)
Pahang 4-3 JDT (Norshahrul Idlan Talaha tak masuk)
Pahang 5-3 JDT (Hafiz Kamal)


 Pahang Juara Piala Malaysia 2014. Safiq Rahim pemain terbaik perlawanan. Tahniah! -
Read more

20/10/14

AL FATIHAH BUAT KELUARGA KU

AL- Fatihah buat keluarga kami yang telah meninggalkan kami . Semoga rohnya ditempatkan orang yang solleh . Begitu cepat masa yang berlalu kau ambil nyawa mereka yang lebih tua dari kami dan kau tinggalkan kami sebagai pentadbir dunia sedangkan kami ini masih memerlukan pautan . Jika ini takdir mu maha esa inysallah kami keluarga mu didunia akan terus perjuangan mu . Berehatla insan - insan disayangi disana ,akan kami sampaikan doa buat mu . 



1.Allahyarham Haji Saamah bin Haji Abdul Manaf
2.Allahyarham Haji Yaman bin Mat Sohor 
3.Allahyarhamah Nor
4.Allahyarham Haji Ahamad bin Lambak
5.Allahyarhamah Hajah Patiah bt Mat Sohor 
6.Allahyarham Haji Abdul Manaf bin Mat Yaman
Read more

12/10/14

MENDEKATI ILMU PENGACARAAN

Bukan senag nak jadi pengacara kalau x ada keberanian . Bagi aku yang pertama perlu ada pada seseorang pengacara majlis adalah keyakinan . Keyakinan bukan hanya ada pada pengacaraan sahaja bahkan kita tahu keyakinan itu perlu wujud dalam diri kita dalam apa segi bentuk pun . Jika kita yakin sudah tentu apa yang kita buat akan menjadi kenyataan . Kedua sebagai pengacaraan perlu ada ilmu pengacaraan . T

idak cukup dengan hanya suara yang sedap tetapi kurang pengetahuan dalam bidang ini . Kerana bagi aku lah banyak teknik dan gaya persembahan pengacaraan perlu dielajari oleh seseorang sebgai contoh teknik mengawal suara terutama bagi wanita yang terlalu nyaring .Tidak cukup dengan ilmu gaya persembahan bah kan seorang pengacara perlu mempunyai ilmu dalam bidang pengetahuan Am . Gaya persembahan sebagai seorang pengacara lagi menarik jika adanya pengetahuan am yang meluas .




Selama sehari mempelajari ilmu pengacaraan di UPSI bersama warga UKLK banyak pengetahuan baru yang kami kutip untuk dijadikan benih jika bergelar sebagai guru . Insyallah .Saudara Mior Abdul Malek memang seorang ikon pengacraan yang sungguh berbakat dan bakat yang ada tidak dipersiakan .
Read more

6/10/14

SALAM AIDILADHA

Salam aidil Adha buat semua yang membaca artikel ini . Masih belum ketinggalan untuk mengucapkannya walaupun hari ketiga .

Alhamdulilah Allah beri kesempatan untuk kita merayakanya lagi untuk kita sama - sama menghayati sirah pengorbanan Nabi Ibrahim yang taat Perintah Allah s.w.t untuk meyembelih anaknya . Kisah ini membuktikan bahawa ketaatan Nabi Ibrahim dan Ismail dalam menjalankan perintah Allah sehingga sanggup korban demi agama . 

Besarnya pengertian Korban jika kita sama menghayati maksud dan menteladani sirah Nabi Ibrahim .Begitu juga hidup kita yang perlu ada pengorbanan dalam kehidupan untuk mendapatkan sesuatu .Sesungguhnya ada kejayaan disebalik pengorbanan kita itu nanti . Insyallah .
Read more

3/10/14

ADIK KAMI MMK LK

"Tak kenal maka tak cinta " . Bangga dapat kenal dengan orang hebat . Namun apakan daya setiap pertemuan kan ada perpisahanya . Kini bilangan keluarga MMK Luar Kampus kami berkurang dek dua adik kami diploma cuti semester dan seterusnya lanjut ke Praktikel pula . Tak banyak lagi memori kami sudah cukup mengenal hati budi . Dua insan yang mempunyai persamaan antaranya hati budi, petah bercakap  , mempunyai idea , tak pemalu , cekap , mudah didekati , matang dan banyak lagi ( kalau tulis bangga plak ) .Budak BI biasa la "yes no , yes no ." 

Tak lama kenal dan banyak lagi perlu kenal . Hubungan bukan setakat sini sahaja , Insya-Allah lain kali bertemu lagilah kita . Bumi Allah terlempas luas supaya kita kenal dunia-Nya . Pepatah melayu ada berkata "Jadilah benih yang bila campak ke laut menjadi pulau dan dicampak kedarat menjadi gunung " . Jadilah insan yang boleh berbakti kepada semua .




Read more

22/09/14

21/09/14

MMK LK 2014/2015

Tahun silih berganti orangnya juga silih bertukar . Yang lama meneruskan kehidupan yang mendatang dan kami meneruskan perjuagan di MMK bagi sesi 2014/2015 . Inilah kehidupan baru kami di MMK Luar Kampus yang diberi amanah untuk  berbakti kepada Universiti dan masyarakat . Pejalanan masih segar dan belum ada lagi yang tersadung didahan . Semoga perginya bersatu berakhirnya juga bersatu . 



Read more

18/09/14

CORETAN PEMBUKAAN SEMESTER 5

Alhamdulillah sekarang sudah sampai ke semseter 5 dan berbaki hanya tiga semester untuk tamat pengajian . Permulaan semsester kali ini bergelar MMK banyak memberi perubahan kapada diri ini . Banyak pengalaman telah diisi dan akan diisi .
Harap harap sem kali ini aku dapat belajar apa itu erti pengurusan masa . Bukan calang - calang orang yang akan memperolehi masa yang tepat malah bukan mudah untuk mengawal diri dari melakukan perkara sambil lewa nie yang membazirkan masa .

Mungkin hari ini kita belum kenal lebih mendalam tentang kawan kawan kita dan hari - hari akan datang barulah kita dapat lihat wajah sebenar . Tak semsestinya kita singkirkan kawan yang perangai mcm ....tapi seharusnya kita ambil la ikhtibar dari sikap dia supaya kita tahu apa itu erti kawan
Read more

22/08/14

TG HAJI ABDUL HADI DI LANTIK SEBAGAI NAIB KETUA ULAMA' SEDUNIA

Presiden kesatuan, Prof.Dr.Yusof Qaradhawi mencalonkan tiga nama bagi jawatan timbalan presiden iaitu Dr.Ahmed Raisuni, Syeikh Ahmed Khalili Mufti Kesultanan Oman dan Syeikh Abdul Hadi (iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang) dari Parti Islam Semalaysia.

Keputusan disepakati dengan anggota mesyuarat mengangkat tangan tanda persetujuan.

Tahniah Tuan Guru Presiden atas kepercayaan dunia Islam kepada beliau dan PAS.

Sumber: Page rasmi kesatuan ulamak Islam sedunia


Tahniah buat Tuan Guru kesayangan ramai atas perlantikan ini . Dunia menghargai jasa mu Tok Guru .




Read more

MANGSA TRAGEDI MH17 DIBAWA PULANG

Satu hari suntuk aku  sebak melihat berita  mangsa tragedi MH 17 yang dibawa pulang hari ini . Mangsa yang perjalan pulang dari Belanda ke Malaysia pada 17 julai 2014 telah di tembak mati di sempadan Ukrine dan Russia . Hari ini 22 ogos mayat mangsa berjaya dibawa pulang ke pangkuan keluarga untuk disemadikan di tanah air tercinta . Hanya 20 orang sahaja yang dibawa pulang ke tanah air untuk kumpulan pertama ini . Dan masih tinggal 23 orang yang masih berada di belanda . Berulang - ulang kali aku buka tv nak tengok berita dan tak cukup berita di tv akan ku buka facebook ku . Satu Malaysia pasti mempunyai perasaan yang sama jika mengikuti berita tersebut . Inilah dugaan buat rakyat Malaysia . 

Syukur kepada Allah kerana mayat masih boleh dibawa balik ke Malaysia walaupun jasadnya kita tidak tahu bagaiman rupa . Aku boleh rasa perasaan sebak yang mendalam setiap ahli keluarga yang menanti jenazah pulang walau hanya sebuah keranda sahaja .Perkara ini boleh djadikan ikhtibar untuk meningatkan manusia bahawa mati tidak mengenal usia dan siapa . Dosa pahala bukan hak kita menentukanya dan jika sesekali kita lihat dia berbuat dosa belum tentu dia di benci Allah dan belum tentu orang yang berbuat dosa dianggap boleh di terima Allah jika mereka tidak mengubah diri sendiri .

Doa ku buat ahli keluarga supaya tabah dalam menghadapi hari - hari mereka . Ingat kami rakyat malaysia juga turut bersedih diatas kemalangan ini . Kami  semua ada untuk anda . Bersabarlah anak kecil yang kehilangan ibu bapa mereka dan jangan bersedih kerana setiap mati Allah sudah tetapkan perjalanan kita .Kita juga berharap mangsa yang belum dibawa pulang akan dibawa pulang dengan segera bagi di semadikan di Tanah tercinta Malaysia . 

Seharusnya kita berasa bersyukur diatas duian nikmat tuhan yang memberi kita nafas untuk kita memperbaiki diri .Semoga mangsa tragedi mh17 ditempatkan bersama orang - orang yang solleh .

Antara gambar yang di download sengai kenangan 2014 :













Read more

11/08/14

31/07/14

RAMADAN TERAKHIR

Penghujung ramadan kali ini (1935 H ) merupakan kehilangan besar buat keluarga kami iaitu keluarga Allahyarham Abdul Manaf dan Allahyarhamah Patihah bt Mat Sohor apabila pemergian bapa saudara aku ke rahmatullah di penghungjung Ramadan kali ini .

Pemergian yang tak disangka tat kala mata aku masih jelas jasadnya yang selalu duduk di bangku rumahnya . Berat sungguh hati ini apabila melihat saat- saat terakhir hembusan nafas . Begitu banyak kenangan bersama arwah melalui cerita - cerita beliau yang selalu berkumandang di telinga ini .Semoga pemergiannya di rahmati oleh mu Ya Allah dan tempatkan beliau di tempat orang - orang yang soleh .

Begitu juga permergian Nenek saudara ku di hari 1 Syawal yang mulia iaitu Allayarhamah NorJemah Bt Mat Sohor yang meninggal pada petang tersebut . Dua orang sekaligus meninggalkan kami pada bulan yang mulia ini . Pada sebelah malam pula pemergian seorang lagi ahli keluarga kami di kampung Salang iaitu Ibu tiri kepada bapa saudara ku Allyarhamah Mailamah . 

Begitulah hukum dunia yang pergi akan pergi dan yang tinggal menanti saat pergi . Sesiapa pun tidak munkin akan mengubah hukum dunia ini selagi sangkala belum di tiup. 


Read more

21/07/14

SELAMAT TINGGAL MH17

Masih ternyiang - nyiang kisah MH370 yang di laporkan hilang di lautan Hindi baru - baru ini tiba pula kisah kapal terbang Mas MH17 pula terhempas di sempadan Ukrine dan Russia . Banyak persoalan dan tanda tanya setiap masayarakat kita .

Perasaan sedih sudap pasti kepada setiap warga Malaysia termasuk aku yang merasakan kehilangan walaupun magsa nahas tidak ku kenali tetapi naluri sebagai manusia itu tinggi . Nak jadi kan cerita bak kata orang - orang tua . 

Sebagai Umat Islam kita anggap ini sebagai musibah dari Alla s.w.t kepada umat nya yang menrindukan akan setiap doa umat nya . 

Ramai yang leka dengan dunia . Kebelakangan ini kita dapat lihat pelbagai bentu musibah yang tidak pernah Allah jatuhkan kepada negara kita dan sekarang sudah tiba . Tahun lepas sahaja kita menghadapi bajir besar , Jerbu yang teruk , Kemarau yang teruk , Diserang oleh penganas menyebabkan ramai terkorban , nashas Bas di gentting , nahas MH370 dan sekarang nahas MH17 yang jelas menampakan mangsa yang mati dan mengerikan . Mungkin ini sebgai ujian ALLAH kepada masyarakat kita supaya kita sentiasa mengingati - Nya .

Dalam fikiran aku persolan pertama bermain dalam minda aku bagaimana keadaan mangsa menghapai saat kematian yang mengerikan itu . Tak dapat bayangkan bagaimana perasaan ketika itu . Hanya ALLAH sahaja yang mengerti . Kepada yang muslim semoga Allah meletakkan mereka di tempat orang - orang yang solleh .

Pelbagai spekulasi yang mengatakan ia sebagai satu perkara yang dirancang itu biarlah orang - orang yang berkuasa sahaja .Yang mampu kita laksanakan adalah berdoa semoaga negara kita dilindungi .

Beberapa hari yang lalu isu Gaza hangat diperkatakan dengan kejadian Gaza diserang oleh israel dianggap satu pencabulan genjatan senjata yang dipersetujui oleh mereka . Negara - negara Islam utamanyang semuanya tutup mulut dan telingga apabila melihat Gaza diserang dengan tiada maruah . Apatah lagi negara - negara besar .Dunia hampir kepada penghujungya . Dan kita yang menyaksikan saat dunia dipenuhi dengan fitnah dan bencana ini angkara tamaknya manusia itu .



Read more

19/07/14

SENARAI MENTERI BESAR DAN KETUA MENTERI MALAYSIA 2014

MENTERI BESAR JOHOR 

DATO SERI MOHAMED KHALED NORDIN


MENTERI BESAR KEDAH

DATO SERI  MUKHRIZ BIN MAHATHIR


MENTERI BESAR KELANTAN

YAB DATO AHMAD YAKOB

KETUA MENTERI MELAKA 

YAB DATO SERI IDRIS HARON


MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN

YAB DATO' SERI UTAMA HAJI MOHAMAD BIN HAJI HASSAN  


MENTERI BESAR PAHANG 

YAB DATO SRI DIRAJA  ADNAN YAKOB


MENTERI BESAR PERAK 

YAB DATO SERI DRAJA DR ZAMRY BIN ABDUL KADIR


MENTERI BESAR PERLIS

YAB DATO SERI AZLAN MAN 


KETUA MENTERI PULAU PINANG

YAB TUAN LIM GUAN ENG 


KETUA MENTERI SABAH 

YAB DATO' SERI PAGLIMA MUSA BIN AMAN


KETUA MENTERI SARAWAK 

YAB DATO SERI ADNEN SATEM 


MENTERI BESAR SELANGOR 

YAB TAN SRI DATO SERI KHALID IBRAHIM 



MENTERI BESAR TERANGGANU

DATUK AHMAD RAZIF ABDUL RAHMAN 

Read more

15/07/14

9/07/14

AL FATIHAH BUAT BINDUANITA NEGARA

Biduannita Negara Dato Sharifah Aini telah meninggal dunia awal pagi Sabtu di Pusat Perubatan Pakar Damansara. 

Allahyarhamah meghebuskan nafasnya terakhir kira - kira jam 1.26 pagi 5 july 2014 . Pemergiannya mereupakan kehilangan besar buat rakyat Malaysia yang akan merindui sura beliau .

Semoga pemergian beliau dirahmati oleh Allah . 


Read more

29/06/14

BENGKEL PEMANTAPAN MMK UPSI 2014/2015

Allhamdulliah selesai sudah kem pemantapan selama 3 hari 2 malam di kem Yayasan Selangor . Banyak pengalaman yang aku baru tempuhi dan suka dan duka yang menjadi kekuatan pada diri aku . Bila hari first datang rasa nak marah , bosan semua ada . Tapi bila penghujungnya baru aku kenal erti kem yang diwujudkan . Ia bukan sahaja mencabar kekuatan fizikal dan mental tetapi mengajar kita bagaimana berkerja dengan orang diluar nanti yang pelbagai karenah .

Merendam diri waktu malam pun sudah , mendaki bukit yang curam pun sudah , berguling atas padang pun sudah dan tak tidur pun sudah . Pengalaman yang pahit namun jika dikaji ia sebenarnya menguji ketahanan diri supaya menjadi peminpin yang teguh . Bukan itu sahaja semangat perpaduan dan berkerjasama juga patut ada dalam diri ini .

Pertemuan dengan kawan - kawan baru banyak mengisi pengalam aku kerana dapat kenal dengan lebih ramai lagi pelajar UPSI . Sebelum pergi kem , kami hanya pandang dan senyum sahaja , adakala pandang pon tak . Tapi bila dah kenal semua hati budi barulah aku tahu mereka semua sporting . Kalulah jumpa diluar nanti jangan lupa bertegur .

Terima kasih kepada semua panganjur dan yang terlibat dengan menjayakan program ini . Semoaga ukuwah yang baru dibina akan kekal untuk selamanya . Salam perkenalan buat semua MMK Kolej Za'ba , Kolej Aminunbaki , Kolej Aminunrasih , Kolej Ungku Omar dan terutama sekali adik beradik baru aku Kolej Kediaman Luar Kampus .

Tugasan sebagai MMK sudah bermula , jadi apalagi kerahlah diri untuk berbakti pada kolej dan universiti . MMK bukan pekerja tetapi ia melatih pelajar bagaimana untuk berkerja .



Aktiviti first kene ambil brg amanah


Aktiviti buat rakit

Sebelum pergi 

Read more

24/06/14

PERINTAHAN BARU KERAJAAN PERAK DARUL RIDWAN

Setelah kemagkatan AL Sultan Azlan Shah Muhibbuddin ibni al Sultan Yusuf pada 28 jun telah menabalkan Sultan Perak yang baru iaitu Raja Nazrin yang membawa gelaran Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ibni Al Marhum Sultan Azlan Shah Muhibbuddin .

                                                                  SULTAN PERAK


Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak
Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ibni Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfur-Lah
Sultan, Yang Dipertuan Negara dan Raja Pemerintah Negeri Perak Darul Ridzuan dan Jajahan Takluknya


Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Perak 
Tuanku Zara Salim


RAJA MUDA PERAK


Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak
Raja Jaafar Ibni Almarhum Raja Muda Musa

Duli Yang Teramat Mulia Raja Puan Besar Perak
Raja Nor Mahani binti Almarhum Raja Shahar Shah

RAJA DIHILIR PERAK


Duli Yang Amat Mulia Raja DiHilir Perak
Raja Iskandar Dzulkarnain Alhaj Ibni Almarhum Sultan Idris al-Mutawakkil Alallahi Shah II

Duli Yang Amat Mulia Raja Puan Muda Perak
Tunku Hajjah Soraya binti Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah



YANG MAHA MULIA


Raja Permaisuri Tuanku Bainun 



Read more

23/06/14

AL FATIHAH BUAT ALLAHYARHAM USTAZ ABU BAKAR CHIK

Takziah buat seluruh keluarga Allahyarham dan pemimpin PAS yang kehilangan satu permata dalam perjuangan PAS di bumi Malaysia ini . Kehilangan beliau merupakan kehilangan besar buat Keluarga PAS terutamanya yang telah lama berjuang bersama beliau . Walaupun masih muda untuk aku mengenali tokoh ini namun hasil pembacaan artikel penulis lain telah mengambarkan beliau seorang tokoh yang disegani dan mempunyai tauhid tinggi kepada Allah s.w.t .

 Berimej yang simple itulah ahli PAS yang tidak mementingkan kemewahan sebaiknya akhirat yang dicari .Sehingga hari ini sudah ramai tokoh - tokoh pas yang telah meninggal dunia , meninggalkan sejarah perjuangan untuk anak muda hari ini menyambung perjuangan PAS di Malaysia . Yang sedihnya tokoh Pas ini umpama permata yang besinar disebalik awan yang gelap .Seharusnya jasa mereka menjadi teladan dan contoh . Inilah islam yang mementingkan nama dan darjat sebaliknya kereda Allah wajib di cari . Kepada anak muda yang sehaluan dengan perjuangan PAS ini perlu menjadikan Tokoh tokoh kita sebagai idola dan contoh . Sekian 

Read more

18/06/14

KENALI KAWAN KITA

ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera dan selamat malam . Malam yang indah dan nyama terasa pula nak berkongsi kepada sesiapa sahaja yang terjumpa artikel ini . Ini sekadar perkongsian kita bersama . Aku belajar hampir 16 tahun dari Tadika samapai lah belajar di universiti dan banyak pengalaman dan kawan yang aku jumpa .

Hari ini aku nak fokus kan tajuk Kawan . Macam - macam perangai kawan yang aku jumpa selama hidup aku . Suasana tinkatan 6 dengan sangat universiti , tapi satu hal yang sama adalah perangai kawan . Aku bukan nak mengumpat malam - malam tapi sedikit terkilan dengan sikap kawan - kawan . Memang bukan mudah to be a best friend   . Namun sekurang - kurang kita usaha ke arah tersebut .

Perangai yang aku nak bincangkan hari ini adalah kawan yang menggunakan kita atas kesempatan dia . Agak - agak paham ke apa yang aku maksudkan ini . OK aku terangkan , kawan seperti ini ciri - ciri nya adalah bila kita minta tolong die ada sahaja alasan dia bagi , tapi bila die minta tolong kita aku bole jawab "ok je " . Banyak kali aku perhatikan saja perangai die , at least perkara remeh pon tolong la kan . Kadang - kadang aku minta kecil je .Tapi ada alasan juga . Inikan pula kalau aku ajak pergi beli barang lagi lah tak mahu . Aku boleh je terima perangai dia macam nie. Tapi kalau dah over run sangat sapa boleh terima . 

Bak kata pepatah "orang berbudi kita berbahasa" . Kalau kita boleh minta tolong dengan kawan apasalahnya kita tolong kawan jika diminta . Cermin diri dahalu . Jangan asyik penting kan diri dengan kerja sendiri .ok Itu sahaja luahan hati hamba dimalam buta ini . sekian tQ .
Read more

11/06/14

AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB

Amanah dan tanggungjawab merupakan suku kata yang membawa maksud yang sama . Sesuatu perkara akan menjadi amanah dan kita perlu bertanggungjawab melaksanankannya . Wajib kita laksanakan amanah dengan sebaiknya dan berdosa kita tinggalkan amanah tersebut  .Setiap manusia tidak terlepas dengan memikul amanah samada dalam keadaan terima atau tidak . Yang menjadi persoalan apakah kita mampu memikul amanah itu sebaiknya .

Sesuatu amanah jangan dianggap sebagai masalah dalam diri . Jika ini yang kita fikirkan sampai bila amanah dan tanggungjawab itu terbengkalai . Apabila amanah itu diberikan yang pertama hati mesti terbuka dan yakin kebolehan kita . Tidak semua orang mahu amanah itu dibebani dalam keadaan kita tidak boleh menerimanya . Jadi , bersedialah kita dengan amanah dan tanggungjawab .

Kemaisan amanah itu terjawab apabila kita seselai melaksanakan . Dalam seharian kita adalah amanah kita . Amanah kepada yang esa bermula pagi sehingga hendak tidur merupakan amanah yang perlu diseselaikan . Adakah hati kita akan tenang jika amanah Allah kita tinggalkan ? Jika kita mengambil mudah amanah Allah begitu rupa mana mungkin amanah manusia kita tidak tinggalkan .Akhir kata Amanah adalah Tanggungjawab kita .
Read more

8/06/14

TEMPAHAN KAD KAHWIN MODEN

Kami menyediakan pelbagai jenis kad kahwin dan banner serta banting perkahwinan secara online . Jika berminat sila layari facebook kami dimana pelbagai design dan harga murah untuk pelangan .

>>> https://www.facebook.com/Kadkawinmoden

contoh :




Read more

7/06/14

SENARAI SULTAN DAN PERWARISNYA

KEDAH DARUL AMAN 


Al-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah




Tunku Abdul Malik ibni Sultan Badlishah



PAHANG DARUL MAKMUR

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Mu'Adzam Shah


Tengku Abdullah ibni al Sultan Ahmad Shah 
Tengku Mahkota Pahang


JOHOR DARUL TAKZIM 


SULTAN IBRAHIM IBNI ALMARHUM SULTAN ISKANDAR




TENGKU ISMAIL IBNI AL SULTAN IBRAHIM 
TENKU MAHKOTA JOHOR




KELANTAN DARUL NAIM


SULTAN MUHAMAD KE 5 IBNI SULTAN ISMAIL PETRA


TENGKU MUHAMMAD FAIZ PETRA IBNI AL SULTAN ISMAIL PETRA
TENGKU MAHKOTA



SELANGOR DARUL EHSAN


Duli yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj ibni Al Sultan

 Salahuddin Abdul Aziz Al Haj




Duli Yang Teramat Mulia Tengku Amir Shah ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah
Raja Muda Selangor



Read more