18/06/14

KENALI KAWAN KITA

ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera dan selamat malam . Malam yang indah dan nyama terasa pula nak berkongsi kepada sesiapa sahaja yang terjumpa artikel ini . Ini sekadar perkongsian kita bersama . Aku belajar hampir 16 tahun dari Tadika samapai lah belajar di universiti dan banyak pengalaman dan kawan yang aku jumpa .

Hari ini aku nak fokus kan tajuk Kawan . Macam - macam perangai kawan yang aku jumpa selama hidup aku . Suasana tinkatan 6 dengan sangat universiti , tapi satu hal yang sama adalah perangai kawan . Aku bukan nak mengumpat malam - malam tapi sedikit terkilan dengan sikap kawan - kawan . Memang bukan mudah to be a best friend   . Namun sekurang - kurang kita usaha ke arah tersebut .

Perangai yang aku nak bincangkan hari ini adalah kawan yang menggunakan kita atas kesempatan dia . Agak - agak paham ke apa yang aku maksudkan ini . OK aku terangkan , kawan seperti ini ciri - ciri nya adalah bila kita minta tolong die ada sahaja alasan dia bagi , tapi bila die minta tolong kita aku bole jawab "ok je " . Banyak kali aku perhatikan saja perangai die , at least perkara remeh pon tolong la kan . Kadang - kadang aku minta kecil je .Tapi ada alasan juga . Inikan pula kalau aku ajak pergi beli barang lagi lah tak mahu . Aku boleh je terima perangai dia macam nie. Tapi kalau dah over run sangat sapa boleh terima . 

Bak kata pepatah "orang berbudi kita berbahasa" . Kalau kita boleh minta tolong dengan kawan apasalahnya kita tolong kawan jika diminta . Cermin diri dahalu . Jangan asyik penting kan diri dengan kerja sendiri .ok Itu sahaja luahan hati hamba dimalam buta ini . sekian tQ .
Load disqus comments

0 Alasan Murid