NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

21/07/14

SELAMAT TINGGAL MH17

Masih ternyiang - nyiang kisah MH370 yang di laporkan hilang di lautan Hindi baru - baru ini tiba pula kisah kapal terbang Mas MH17 pula terhempas di sempadan Ukrine dan Russia . Banyak persoalan dan tanda tanya setiap masayarakat kita .

Perasaan sedih sudap pasti kepada setiap warga Malaysia termasuk aku yang merasakan kehilangan walaupun magsa nahas tidak ku kenali tetapi naluri sebagai manusia itu tinggi . Nak jadi kan cerita bak kata orang - orang tua . 

Sebagai Umat Islam kita anggap ini sebagai musibah dari Alla s.w.t kepada umat nya yang menrindukan akan setiap doa umat nya . 

Ramai yang leka dengan dunia . Kebelakangan ini kita dapat lihat pelbagai bentu musibah yang tidak pernah Allah jatuhkan kepada negara kita dan sekarang sudah tiba . Tahun lepas sahaja kita menghadapi bajir besar , Jerbu yang teruk , Kemarau yang teruk , Diserang oleh penganas menyebabkan ramai terkorban , nashas Bas di gentting , nahas MH370 dan sekarang nahas MH17 yang jelas menampakan mangsa yang mati dan mengerikan . Mungkin ini sebgai ujian ALLAH kepada masyarakat kita supaya kita sentiasa mengingati - Nya .

Dalam fikiran aku persolan pertama bermain dalam minda aku bagaimana keadaan mangsa menghapai saat kematian yang mengerikan itu . Tak dapat bayangkan bagaimana perasaan ketika itu . Hanya ALLAH sahaja yang mengerti . Kepada yang muslim semoga Allah meletakkan mereka di tempat orang - orang yang solleh .

Pelbagai spekulasi yang mengatakan ia sebagai satu perkara yang dirancang itu biarlah orang - orang yang berkuasa sahaja .Yang mampu kita laksanakan adalah berdoa semoaga negara kita dilindungi .

Beberapa hari yang lalu isu Gaza hangat diperkatakan dengan kejadian Gaza diserang oleh israel dianggap satu pencabulan genjatan senjata yang dipersetujui oleh mereka . Negara - negara Islam utamanyang semuanya tutup mulut dan telingga apabila melihat Gaza diserang dengan tiada maruah . Apatah lagi negara - negara besar .Dunia hampir kepada penghujungya . Dan kita yang menyaksikan saat dunia dipenuhi dengan fitnah dan bencana ini angkara tamaknya manusia itu .



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes