NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

9/06/10

TINGKATAN ENAM




Setiap perjalanan pasti ada kisahnya. Kisahnya yang menarik sebagai kenangan dan kisahnya yang buruk tetap dihati.

Setelah mendapat keputusan periksaan SPM 2009 pada 13.3.2010 semua rakan- rakan aku ada yang gembira kerana mendapat keputusan yang cemerlang dan ada yang sedih yang mendapat keputusan yang biasa-biasa aja. Tapi aku?.


Persoalan aku kenapa keputusan real SPM merosot?. Sedangkan keputusan trial bukan punya main baik. Tiba exam SPM hancur? Termasuklah aku? Honesly keputusan aku taklah seteruk trial and under expectation. so, aku selalu bersyukur.huhu

Tetapi keputusan SPM bukan penyebab aku jadi putus asa untuk belajar. Tetapi keputusan SPM menjadi pembakar semangat aku dan rakan aku yang lain meneruskan perjuangan aku dalam pembelajaran.

Kawan- kawan aku semua buat keputusan dengan haluan masing-masing. Ada yang sambung matrik,diploma, tingkatan 6 dan sebagainya. Laluan aku adalah tingkatan 6. Honestly aku memang tak tahu apa itu tingkatan 6 dan cara belajarnya. Aku masuk sebab kakak aku masuk. Jadi aku tak berharap untuk yang lain. Kalau ada rezeki adalah kan.

Sesiapa yang masuk ke tingkatan Enam aku ucapkan tahniah kerana buat keputusan yang bijak. Kenapa? Disini kita boleh perbaiki kesilapan kita yang lalu . Bukan maksud aku poli , universiti ,matrik dan kolej tidak bagus. Bagus,tetapi di tingkatan enam ini banyak faedah .Contohnya ialah "jimat kos" . Tetapi kena push out la. Kena study hard and study smart.


Tetapi ada orang kata lower six ni masa bulan madu? betul ke.? Soalan ini Keluar sejak aku tingkatan empat lagi. Jika aku Honnymoon di tingkatan empat. Aku akan terbawa ke tingkatan lima sekali. Ape yang aku tertinggal dalam pelajaran di tingkatan 4,sampai tingkatan lima lah aku tinggal.Jadi, tingkatan 6 bawah haruslah kuat.



Supaya tingkatan 6 atas kita tidak jatuh.Pada tahu ini ramai jugak rakan rakan ku yang masuk ke tingkatan 6.Allhamdulilah.Semoga kita sama-sama meraih kejayaan.Jangan la kita meneruskan trdisi lama.

Tingkatan enam sebenarnya adalah salah satu cabang untuk pelajar mencuba memperbaiki kan kesilapan yang di lakukan pada tingkatan 5.Maksud saya semua pelajar tingkatan 6 ini adalah pelajar yang kurang bernasib baik untuk ke IPA.

Sesungguhnya kerajan mewujudkan tingkatan enam ini adalah satu laluan mudah untuk pelajar masuk ke universiti.Sebab itu dinama kan tingkatan enam sebagai Pra-U.Jika dibanding kan sesiapa yang mengambil diploma di universiti atau poli atau mana yang lain.Untuk mengambil diploma terpaksa mengambil selama 3 tahun.


Bukan itu lama?Tetapi jika di tingkatan enam anda hanya mengambil hanya setahun setengah sahaja.Jadi ini akan menjimat kan waktu dan wang tidak perlu berbelanja dengan banyak untuk mengambil ijazah.

Apa yang saya maksud kan bukan mengatakan ambil kos diploma tidak bagus.Bagus juga, ia dapat mengambil masa yang panjang untuk menerima ilmu yang banyak.Jika kita ambil ijazah, pekara yang basic kita sudah kuasai.

Jadi di sini kita sebagai manusia yang dicipta allah,sebagai makluk yang sempurna,supaya memilih yang terbaik dalam hidup.

SMK TANJUNG GEMOK

MOHD AMIRUL FARHAN 
MOHD FIRDAUS BIN MAARUF
AHMAD FIRDAUS BIN SUKARDI
ANUAR B TAIB
FADZILAH BT E'ALI
NOR EZATTUL HUSNA BT AHMAD
NOR HUSNA BT ABULLAH
NURUL HIKMAH BT ABD RAHMAN
NORA FARAHIN BT MASTAPAR
ZULFEKRY B RAJUDDIN
MOHD SYAHMI B ZAMRI
JULIYANA BT YAAKOB
SITI JAMILAH BT ISHAK
NOR SHADAR BT RADZLI PATHI
FARAH NENEY IZZATI BT RUSLI

SMK SERI ROMPIN

RABIATUN ADAWIYAH 
NUR FARIHA BT ABU BAKAR

SMK MUADZAM SHAH

WAN NURAZWANI BT WAN ZULKEFLI
NURUL HIDAYAH BT AMIR KAMAL
NORA FARIHA BT SHAFIE
NORASYIKIN BT SALLEH
MUHD TAUFIK 
MOHD SUHAIMI BT RAMLI

SMK SELANCAR

SUGANTHY SIVA KUMAR
NADIAH BT ABU BAKAR
NURUL IZZATI BT JEMARI

SMK PEKAN

NUR SAKINAH 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes