NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

1/01/13

PERMOHONAN KEMASUKAN KE IPT SESI AKADEMIK 2013/2014

Tahniah kepada adik - adik , abang - abang dan kakak - kakak yang telah selesai menduduki peperiksaan SPM , STPM , DIPLOMA dan sebagainya . Kemudian persiapan anda ke IPTA / IPTS perlu dijalankan supaya nama anda tersenarai dalam IPTA/IPTS .

Kepada pelajar yang merasakan dirinya tidak layak untuk masuk ke IPTA , jangan risau dan bimbang kerana hari ini peluang belajar sangat luas  disana . Pelbagai pihak telah menyediakan pelbagai peluang belajar untuk kita semua  .

Hari ini pihak swasta telah menyediakan pelbagai bidang pelajaran untuk anda semua . Antaranya KLMU , SEGI , MSU , LIM KOK WING , dan sebagainya  yang menyediakan pelbagai bidang antaranya Kewangan , Masakan , Perubatan dan sebagainya .

Tidak terlepas pandang oleh pihak kerajaan yang menyediakan pelbagai institut yang tidak memerlukan bayaran yang tinggi , malah alaun setiap bulan akan diberi . Antaranya IKIM , IKBN , IKIP dan banyak lagi . Bidang yang disediakan juga antara bidang yang mendapat permintaan perkerjaan yang tinggi . Sebagai contoh bidang auto dan elektrik yang juga membuahkan pendapatan yang tinggi suatu hari nanti .

Selain itu anda juga berpeluang memohon SPA http://www.spa.gov.my/Portal/ . SPA telah menyediakan peluang kerjaya dalam perkhimat awam . Disini anda dilatih selama beberapa tahun kemudia peluang perkejaan anda telah disediakan antaranya Nurse dan Bomba .

Anda semua perlu tahu langkah - langkah permohonan untuk ke IPTA dan anda juga perlu peka tarikh - tarikh penting setiap peringkat pemohonan . Laman web utama upu  http://upu.mohe.gov.my/ ini anda perlu sentiasa membuka bagi mendapatkan info - info terbaru .

Tempat paling terbaik buat adik - adik ,  saya syorkan masuk tingkatan 6 . Bukan apa kalu masuk tingkatan 6 ni kalu masuk pon bukan banyak sangat kena bayar yuran dan masa pun singkat dan boleh dapat biasiswa .
Pengalaman ini dikongsi bersama supaya kita tidak berasa kita lemah kita tidak boleh belajar .

INFO TERKINI .

30 NOVEMBER 2012 : PEKELILING - PROSEDUR PENGURUSAN PERMOHONAN KEMASUKAN PELAJAR KE IPTA, TEVT (POLITEKNIK) & ILKA SESI AKADEMIK 2013/2014
>> LEPASAN SPM/SETARAF
>> LEPASAN STPM/STAM
>> LEPASAN MATRIKULASI / ASASI
>> LEPASAN DIPLOMA/SETARAF
>> KEMASUKAN KE SIJIL & DIPLOMA KE TEVT(POLITEKNIK) DAN ILK LEPASAN SPM & SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA


7 JANUARI 2013 HINGGA 15 APRIL 2013 :
Permohonan Kemasukan Ke IPTA/Politeknik/ILKA bagi lepasan SPM, Asasi, Matrikulasi, STPM, STAM, Diploma atau SETARAF dengannya dan jualan No. Unik ID di BSN bagi Sesi Akademik 2013/2014 akan dibuka.
Kemasukan adalah pada :
lepasan SPM/Setaraf - Jun 2013
lepasan STPM/Setaraf - September 2013

so, sekarang saya syorkan kepada semua agar beli dlu pin upu kat BSN dan aply buat kali pertama , tunggu keputusan STPM , SPM keluar baru la kamu semua apply buat kali kedua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes