NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

10/09/18

PILIHANRAYA 14 MEMECAH SEJARAH MALAYSIA

PRU 14 kali ini banyak merubah lanskap pentadbiran negara.

1.PERUBAHAN KERAJAAN BUAT PERTAMA KALINYA
Buat pertama kali dalam sejarah selepas PRU 14 telah memberi perubahan besar kepada pentadbiran kerajaan Malaysia. Kerajaan Barisan Nasional telah mentadbir Kerajaan selama.







2.PERDANA MENTERI 2 KALI
Kali ini kita rakyat Malaysia sekali lagi menerima Tun Mahathir Mohamad sebagai perdana Menteri Malaysia selepas bersara dalam politik hampir 15 Tahun. Kehadiran Tun Mahathir dan Tun Hasmah seolah-olah memberi kesan nostalgia bagi rakyat Malaysia yang pernah merasa khidmat Tun semasa menjadi PM ke-4.



3.TIMBALAN PERDANA MENTERI WANITA
PRU-14 juga dalam sejarah apabila kita menerima wanita sebagai Timbalan Perdana Menteri. Bagai dalam mimpi apabila Dato Seri Wan Azizah yang dahulunya adalah sebagai isteri kepada Dato Seri Anwar ibrahim dan tidak memegang sebarang jawatan dalam politik kini bergelar Timbalan Perdana Menteri. Kisah hidup beliau perlu dibukukan dan dijadikan satu sejarah yang tak semua orang dapat. Beliau seorang wanita yang gagah kerana terpaksa terjun dalam bidang politik demi menegagakkan keadilan bagi suaminya.



4.BARISAN NASIONAL SEBAGAI PEMBANGKANG
Buat pertama kalinya kita melihat Barisan Nasional menjadi pembangkang kepada Kerajaan . Dato Seri Zahid Hamidi mengetuai barisan pembangkang Malaysia selepas kekalahan besar buat parti tersebut. Hal ini, sekali gus membuatkan negeri Pahang, Perlis dan Sarawak buat pertama kalinya menjadi kerjaan Pembangkang. Mungkin ini pengalaman yang perlu dilalui oleh mereka.  


5. PEGUAM NEGARA DAN KETUA HAKIM NEGARA DARI KALANGAN BUKAN ISLAM
Perubahan kerjaan juga memberi kesan kepada lantikan bukan islam memegang jawatan besar dalam Malaysia. Kita harap dengan lantikan ini Malaysia baharu menjadi Malaysia yang lebih adil dan menjaga hak orang Melayu.


PEGUAM NEGARA


KETUA HAKIM NEGARA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes