NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

21/01/20

TRIP BUDGET KE MALDIVES

Alhamdulilah perancangan tak sampai sebulan berjaya menjejak kaki ke bumi Maldives. Kekakangan kerja dan lokasi rumah menyebabkan rezeki ke luar negara hanya sekali setahun. Kalau tahun lepas ke Vietnam, dan tahun ni dapat pergi Maldives. So Enteri kali ini aku nak share sedikit itinerary perjalanan aku semasa di sana.

Yang pertama nak travel kena pastikan ada VISA atau tidak. Jawapanya Maldive TAK PERLU visa.

Ticket? surely aku akan guna AA. (Best airplane budget). Disebabkan perancangan hanya tak sampai sebulan, so aku dapat beli ticket dengan harga RM1100 + makan. Kalau you all plan awal, you all akan dapat murah. Terserah kepada rezeki masing-masing.

Duit nak bawak berapa. Ok first you all kena settel bab ticket flight dan booking Chalet. Untuk 4 hari 3 malam kami bawa lebih kurang RM 1000.00 seorang. Alhamdulilah cukup. Bayaran makan + speedboat + cenderahati + aktiviti. 80usd ( speedboat) + 40usd (aktiviti) + 20usd (cenderahati) + 50usd (makan) total = 180 usd / RM732.

Nak bawak duit apa? jangan bawak duit Malaysia. First tukar duit Malaysia di Malaysia kepada USD. Korang tak boleh tukar duit Malaysia di Maldives tau. Sampai Maldives baru tukar kepada Maldivian. Nak tukar semua ke? tak perlu bagi aku usd korang guna USD je mudah nak fikir.huhu...kalau sebab semua orang Maldives akan accept dollar. Tapi better tukar Maldivian sedikit. 

Berapa lama nak stay? firstly aku plan nak amik 5 hari 4 malam. Tapi aku short kan kepada 4 hari 3 malam. Cukup ke? yes more than cukup. Tak perlu lama-lama sebab tempat yang aku pilih untuk stay bukannya besar yang memerlukan travel 3bulan.

Untuk kesana kita kena study dulu. So, kita kena kenal dimana airport, bandar utama dan kemana nak pergi.

Ok, disini aku summary kan sikit tentang bumi Maldives.

Maldives merupakan sebuah negara Islam (makanan yakini halal) yang terletak di lautan Hindi.So, kalau ada yang bertanya tentang cuaca, kat sana sebiji macam kat malaysia walaupun perjalanan mengambil masa 5 jam. Negaranya terbina dari gugusan pulau - pulau kecil. Bandar utama namanya male'. dan male' merupakan sebuah pulau. Airportnya terletak disebelah bandar utama yang juga pulau. So you all kena faham connection utama mereka adalah menggunakan boat/speed boat/ ferry. Disini terdapat lebih 1000 pulau. Lebih 10 airport kecil dan lebih 100 pulau untuk you all nak menginap. Mostly orang Malaysia akan pilih pulau Maafushi.

Nak pilih tempat menginap dimana?
ok disini ada dua pilihan yang aku boleh share dan aku compare untuk you all. Yang pertama korang boleh ikut jejak aku ke Pulau Rasdhoo. Biasanya kalau orang-orang lain dia akan suggest kan pergi ke Maafushi. Tapi terpulang kepada you all. Bagi aku dua-dua pulau adalah sama, dan pulau Rasdhoo more costing aku rasa. Sebab? kalau korang nak pergi kedua-dua pulau ini, korang akan guna speedboat is better. Harga ke Maafushi 20USD manakala ke Rasdhoo 40USD. tempat sama tapi Rasdhoo lebih jauh berbanding maafushi sebab tu mahal. Aku tak suggest korang naik ferry. Sebab lambat sampai dan boring. huhu. Dua - dua pulau ini cantek dan tak payah nak gatal cari pulau lain. Aku pergi Rasdhoo hari tu pun macam kiteorang je orang Malaysia. so, kalau pergi Maafushi maybe ramai orang Malaysia.

Pilih ferry atau speed boat.
Sebenarnya semasa perjalanan kami, juga mempunyai masalah. Mula-mula plan nak naik ferry sebab murah 5USD saja. Tapi bila decide kami pilih speed boat sebab perjalanan ke pulau Rasdhoo jauh giler. so spend lah sikit duit you all guna ferry ok.

Day 1
Kami bertolak dari Malaysia (KLIA2) pukul 6 petang dan sampai kira - kira jam 11 mlm 
(waktu Malaysia). Perjalanan mengambil masa 5 jam.

Kemudian kami decide nak jalan-jalan area bandar Male. Sebab kami sampai kira-kira jam 9 malam waktu Maldives dan kami bermalam di Airport. Kami guna ferry dari airport ke Male dengan harga 1USD. Sempatlah makan dan minum dekat cafe. Dekat sana kita dapat lihat bagaimana culture dia. Memang cantik.Lepas jalan-jalan kami pulang ke airport. dekat airport ada surau. so kami curi-curi tidur dekat situ. Last2 kena sound jugak.

Day 2
Kira-kira jam 8 pagi kami amik teksi pergi ke Villingili (dalam area pulau Male). Kononya nak naik ferry disitu. Tapi malangnya info ferry kami salah. Ferry ke Rasdhoo hanya beroperasi hari Isnin dan khamis. Daripada itu kami ubah plan guna Speedboat.

Dekat Villingili kami sempat sarapan dengan food court. Harga sangat berpatutan iaitu 85 maldivian RM 23. Kalau ikutkan mahalkan. Biasalah. Berpatutan sebab makanan dia buffet. Makanan western + maldivian.

Disebabkan cancel naik ferry kami menuju ke Jeti Nom.6 untuk tunggu speedboat datang. Dari jam 10 pagi sampai pukul 2 baru speed boat datang. Disebabkan pulau Rasdhoo agak jauh so, speed boat hanya beroperasi dua kali sahaja.

Pukul 4 kami sampai disana. Dengan kepala pening laut kami berehat dan kira - kira jam 6 petang kami pusing jalan -jalan sekitar pulau.

Day 3 
Pakej aktiviti yang disediakan sangat banyak dan agak mahal. so, kami pilih amik pakej paling rendah 40USD person. Island hopping ke Sand bank  dari pukul 10 pagi sampai jam 3 ptg. Dekat sini terpulang kepada you all nak buat apa. So, kita manfaatkan kehidupan di negara orang dengan berenang dan bergambar sepuas-puasnya.

Aku memang kuat makan. So, bawak duit sedikit memang kena tahan nafsu. Aku spend duit makan tgh hari dan malam aje. Makan apa ? menu dia western + malay + maldivian. Aku pilih nasi Goreng je. Jangan oder mee goreng sebab kurang sedap. huhu.. nak makan benda lain agak mahal. Tapi kalo repeat pegi aku nak makan banyak2. Sekali makan dalam 100 maldivian/ RM 26.

Day 4
Breakfast first. Jika nak pilih hotel/chalet better cari breakfast include. Sebab? xpayah nak jalan-jalan cari makanan. Kira jam 10am kami bertolak meninggalkan Rasdhoo Island.

Sampai Male terus kami jalan-jalan area male. Firstly, sampai ari tu kami jalan - jalan malam so, nak try jalan -jalan waktu siang. Sempatlah melawat fish market, dataran male dan pergi kedai souvenirs. Kalau key chain ada yang 2usd,4usd dan baju 10usd. Harga souvenir taklah mahal sangat.

Kerana rindu akan Villingili kami decide pergi sana semua dan kami cari Nasi Briyani kambing. Harga 85 maldivian. Kira-kira jam  


Susana malam di Maldives ariport

Speedboat ke pulau-pulau




Suasana penginapan kami


Menu nasi goreng

Menu breakfast


Suasana di sand bank




Antara cafe rasdhoo

Perjalanan pulang

Male fish market



Dataran male

Nasi briyani




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes