NEWS

Post Top Ad

Blossom Themes

11/06/14

AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB

Amanah dan tanggungjawab merupakan suku kata yang membawa maksud yang sama . Sesuatu perkara akan menjadi amanah dan kita perlu bertanggungjawab melaksanankannya . Wajib kita laksanakan amanah dengan sebaiknya dan berdosa kita tinggalkan amanah tersebut  .Setiap manusia tidak terlepas dengan memikul amanah samada dalam keadaan terima atau tidak . Yang menjadi persoalan apakah kita mampu memikul amanah itu sebaiknya .

Sesuatu amanah jangan dianggap sebagai masalah dalam diri . Jika ini yang kita fikirkan sampai bila amanah dan tanggungjawab itu terbengkalai . Apabila amanah itu diberikan yang pertama hati mesti terbuka dan yakin kebolehan kita . Tidak semua orang mahu amanah itu dibebani dalam keadaan kita tidak boleh menerimanya . Jadi , bersedialah kita dengan amanah dan tanggungjawab .

Kemaisan amanah itu terjawab apabila kita seselai melaksanakan . Dalam seharian kita adalah amanah kita . Amanah kepada yang esa bermula pagi sehingga hendak tidur merupakan amanah yang perlu diseselaikan . Adakah hati kita akan tenang jika amanah Allah kita tinggalkan ? Jika kita mengambil mudah amanah Allah begitu rupa mana mungkin amanah manusia kita tidak tinggalkan .Akhir kata Amanah adalah Tanggungjawab kita .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Post Top Ad

Blossom Themes